[Oprindeligt publiceret af Marinestaben]

Se billedet i stor udgave her

Den planlagte rute skulle gå via Bermuda og Azorerne tilbage til det europæiske fastland - indtil vejrudsigten gav anledning til en radikal beslutning: Vi springer Azorerne over og fortsætter helt til Spanien!

Kommandoskibet THETIS er på flere måder enestående i SNMCMG1regi - blandt andet ved at kommandoskibet er bygget til at holde søen i længere tid. Også i hårdt vejr! Det er minerydningsfartøjerne ikke, og dem er der 5 af fra lige så mange nationer. De skal nødvendigvis i havn med jævne mellemrum; både for skibenes og mandskabernes skyld.

Det slider hårdt at være på åbent hav i disse små skibe, der kæmper med op til 5 meter sø. Derfor er havneopholdene et tiltrængt pusterum, hvor maskineri kan blive efterset, og mandskabet han få fast grund under fødderne for en stund.

Efter at have tilbragt mere end en uge på det åbne Atlanterhav fra Bermuda - og 3 dage før planlagt ankomst til Azorerne - så vejrudsigten på lang sigt mildest talt ikke godt ud. Det ene lavtryk vil afløse det andet og medføre stor risiko for, at søen vil rejse sig til sådanne højder, at det ikke vil være muligt at gennemføre den helt essentielle genforsyning af olie til søs på vejen imod det europæiske fastland i Spanien.
 


Genforsyning til søs
Se billedet i stor udgave her
Samtidig vil muligheden for at kunne imødegå en nødsituation blive betydelig reduceret, hvorved sikkerheden for besætning og materiel vil blive kompromitteret.

I tillæg hertil vil sandsynligheden for at en længerevarende opklaring, der vil kunne sikre optimale transitforhold imod fastlandet, tilsvarende svinde i takt med at oktober – og måske november – går på held.

På denne baggrund sluttede alle op om stabens beslutning om helt at droppe havneopholdet på Azorerne, og sejle foran uvejret til det europæiske fastland – også selv om det vil koste yderligere fem slidsomme døgn til søs. Hellere det end at storme inde på Azorerne!

Dette betyder, at SNMCMG1 nu har gennemført det længste samlede stræk til søs igennem hele året: 14 dage og næsten 3000 sømil.

Minerydningsgruppen ligger nu til kaj i La Coruña, Spanien. Her vil de gæve mænd og kvinder, der udgør SNMCMG1 internationale besætning, samle kræfter frem til d. 31. oktober og forberede sig på rydning af miner og anden ammunition fra tidligere tiders konflikter i Den engelske Kanal – den næste opgave for SNMCMG1’s minerydningsfartøjer.