[Oprindeligt publiceret af Marinestaben]

Inspektionsfartøjet KNUD RASMUSSEN påbegyndte fredag den 22. maj en lidt speciel tjeneste som eskortefartøj. Anledningen var, at søopmålingsfartøjet BIRKHOLM via et kort ophold i Tórshavn skulle eskorteres gennem færøsk farvand og videre mod farvandet syd for Island – hvor Inspektionsskibet Hvidbjørnen skulle overtage opgaven som eskorteskib.

BIRKHOLM er en af Søværnets næsten nye opmålingsenheder. Den har en længde på 28,9 meter og en dybgang på ca. 1,8 meter. BIRKHOLM vejer ca. 100 tons og kan sejle med en fart på ca. 12 knob. Skibet har to Scania dieselmotorer, der samlet yder en motorkraft på 748 Kw. Med økonomifart kan fartøjet sejle en distance på 2.100 sømil.

Det er således tale om et særdeles kapabelt skib til opmåling i Danmark og kystnært ved Grønland og Færøerne – men ikke et skib, der er specielt velegnet til lange forlægninger over Nordatlanten. Det var derfor blevet besluttet, at KNUD RASMUSSEN skulle møde BIRKHOLM ved Shetlandsøerne og via et ophold i Tórshavn følge BIRKHOLM til området syd for Island. Her skulle HVIDBJØRNEN overtage eskorteopgaven og via et ophold i Reykjavik følge BIRKHOLM til Grønnedal i Sydgrønland.

Såvel BIRKHOLM som KNUD RASMUSSEN ankom til Tórshavn lørdag den 23. maj omkring kl. 1300 – dog havde BIRKHOLM , på foranledning af Færøernes Kommando forinden lige afprøvet sine opmålingssystemer og undersøgt forskellige rapporterede dybder bl.a. omkring Mjovanes. BIRKHOLMs besætning på 7 personer kunne slappe af et par dage og nyde opholdet i den smukke by inden turen mod Reykjavik skulle påbegyndes.

Efter et godt ophold i Tórshavn – hvor opmålingsfartøjet bl.a. havde besøg af den lokale presse – og der var modtaget en gunstig vejrudsigt for de kommende døgn – blev turen til Reykjavik påbegyndt tirsdag morgen kl. 0800. Med BIRKHOLM foran forlagde KNUD RASMUSSEN via Vestmannasund mod Island.

Sidst på eftermiddagen onsdag den 27. maj mødtes HVIDBJØRNEN, KNUD RASMUSSEN og BIRKHOLM på den aftalte position syd for Island. Her sendte HVIDBJØRNEN sin helikopter i luften for at fotografere de tre enheder, som nu sejlede i formation.

KNUD RASMUSSEN benyttede mødet med LYNX helikopteren til at træne såvel anflyvninger som dækslandinger inden skibet sejlede tilbage mod Færøerne.

BIRKHOLM forsatte sin forlægning mod Reykjavik – nu i selskab med HVIDBJØRNEN. Begge enheder ankom senere samme dag og efter et fortjent hvil til BIRKHKOLMs besætning, vil turen mod Grønnedal fortsætte, når vejret tillader dette, således at BIRKHOLM snarest muligt kan indlede sin opmålingssæson på Grønlands vestkyst.

Kilde: Færøernes Kommando