[Oprindeligt publiceret af Marinestaben]

Tekst og foto: Jan Lyderick, DOC, THETIS

THETIS er bygget til at sejle i Nordatlanten og løse højst forskelligartede opgaver deroppe på egen hånd. Skibet kan slæbe, bryde is, tage sig af syge og sårede og bespise et stort antal mennesker.

Dermed er THETIS også ideelt som flagskib for en gruppe mindre skibe, som minerydningsfartøjerne i NATO minerydningsstyrken SNMCMG1 (Standing NATO Mine Counter Measures Group 1).

THETIS har nemlig en lagerkapacitet og en række funktioner, som disse mindre skibe ikke har, for eksempel en stor olietank. Denne fik det tyske fartøj SULZBAC-ROSENBERG glæde af, da skibet i rum sø, i Biscayen på vej mod Middelhavet, fik tanket olie fra THETIS.

Kompliceret operation
Minerydningsfartøjer har normalt ikke nogen stor aktionsradius, så hvis gruppen skal sejle langt, kan det være nødvendigt at få fyldt brændstoftankene undervejs. Det sker ved ”astern refueling”, hvor det større skib tager det andet skib på slæb og ruller en olieslange over langs slæbetovet. Det lyder enkelt, men det er en kompliceret handling. Der skal ikke være for megen sø, og det kræver et stort samarbejde og dygtigt sømandskab på begge skibe.

  
 Olien føres via en slange fra
 THETIS over til det tyske skib 
 SULZBACH-ROSENBERG
Olieslange på slæbetov

SULZBACH-ROSENBERG har lagt sig på siden af THETIS. Begge skibe sejler for langsom fart. Da de holder konstant position kastes en slæbetrosse fra THETIS over til SULZBACH-ROSENBERG. Herefter lægger SULZBACH-ROSENBERG sig agten for THETIS.

En tynd line kastes over, og den benyttes til at trække en noget tykkere line over. Denne kan så bære slæbetrossen, som fastgøres i fronten, hvorefter SULZBACH-ROSENBERG falder af i fart og lægger sig agten for THETIS. Nu er brændstofslangen klar til at blive overført. Det sker ved, at mandskabet på SULZBACH-ROSENBERF rykker i en line, hvorved brændstofslangen ved hjælp af nogle hjul på slæbetovet, trækkes over fra THETIS til SULZBACH-ROSENBERG. Når studsen på slangen er koblet til tanken, startes oliepumpen.

Hele operationen kan meget let tage halvanden time, vel at mærke pr skib.

Først i havn om en uge
SNMCMG1 har i sidste uge foretaget intensiv farvandsovervågning i og omkring Gibraltarstrædet, som led i NATOs sikring af den civile skibsfart samt kampen mod terrorisme.

Først igen om endnu en lille uge kommer skibene igen i havn på Sardinien. Her skal minerydningsstyrken deltage i en stor NATO flådeøvelse med det formål at klargøre skibene til at være en del af NATOs reaktionsstyrker på højt beredskab, de såkaldte NATO Respons Forces – NRF.