[Oprindeligt publiceret af Marinestaben]
På trods af et omskifteligt vejr, som man ikke helt kan regne med, lykkedes det den 5. december for Eskadrille 721 at droppe gods tre steder langs Grønlands østkyst. Det var på henholdsvis Danmarks Havn, hvor der ligger en DMI-vejrstation, Daneborg, hvor Siriuspatruljen holder til, og Mesters Vig, hvor to teknikere sørger for at vedligeholde og operere stationen.
Der er alt lige fra dæk til æg og bilruder med i de store kasser. Foto: Katharina Kløve
Æg fra 150 meters højde
På en bund af tre til fem lag bølgepap står trækasser fyldt med alt fra mad til reservedele i to rækker ned gennem Herculesflyet. De seneste tre uger har Flygods-afdelingen på Air Transport Wing Aalborg pakket alt så godt ned, at selv æg kan holde til at blive smidt ud fra 150 meters højde.
På toppen af hver kasse er der fastspændt en grøn bylt, som SUN-værkstedet (Skærme, Udrustning og Nødudstyr) havde sørget for. Med den grønlandske himmel og tusmørket som baggrund folder de grønne bylter sig ud som faldskærme i forskellige farver, da kasserne bliver skubbet ud af flyet.
Piloterne har en ekstra udfordring, fordi solen ikke står op på Grønland på denne tid af året. Derfor navigerer de med nogle specielle kikkerter, der sidder fastspændt på pilothjelmene, og som kun skal bruge en lille smule lys fra himlen for at lyse alting op.
Herculesflyet er landet på Søndre Strømfjord et kort øjeblik, inden det skal videre til Thule Air Base. I forgrunden er Lead Loadmaster Morten P. Larsen på vej ind i varmen. Foto: Katharina Kløve
Øvelse gør mester
Inde i flyet sørger fem loadmastere fra Eskadrille 721 for, at kasserne er pakket i den rigtige rækkefølge og kommer ud på det rigtige tidspunkt. Desuden er det ekstra vigtigt, at sikkerheden er i top, når man flyver med cirka 15 tons gods, og bagenden af flyet åben. Det har loadmasterne også styr på.
- Vi har trænet drop derhjemme til hudløshed, men det er noget helt andet her, fordi det er aktuelt – altså ikke bare en øvelse – og fordi vi har mange flere kasser i flyet end under øvelserne. Derfor er denne tur rigtig god erfaring for os, som gør, at vi bliver bedre og bedre til det her, siger Lead Loadmaster Morten P. Larsen.
Fra Island til Grønland skinnede solen en kort stund, inden Herculesflyet kom op så højt op, at der er evigt mørke om vinteren. Foto: Katharina Kløve
På den rigtige plet
Nede på jorden har folkene lavet en dropzone med tændte fakler i sneen. Det er ikke overraskende nogle meget glade og taknemmelige meldinger, som piloterne får tilbage over radioen fra modtagerne, da alle kasserne er kommet ned, hvor de skulle.
- Det vigtigste, når vi laver drop, er, at ramme det rigtige sted. Derfor har vi brug for en markering på jorden, så vi fra flyet kan se, om vores informationer fra computeren stemmer overens med stedet på jorden, og på den måde kan vi ramme så præcist som muligt, fortæller fartøjschef Mikkel Kofod.
Det er først i marts måned 2011, at Flyvevåbnet igen planlægger en tur til Grønland.
Det kræver nogle kræfter at få et Herculesfly lastet med 15 tons gods. Foto: Katharina Kløve