[Oprindeligt publiceret af Marinestaben]

Døgnet rundt er der cirka 1700 skibe i de danske farvande. Med så massiv en skibstrafik er det uundgåeligt, at der forekommer grundstødninger - om end det er ganske få i forhold til antallet af skibe. I 2009 registrerede SOK således kun 21 grundstødninger.

Støder et skib på grund, skal føreren i henhold til havmiljøloven straks kontakte SOK. På grund af risikoen for skader på skibet, der kan medføre udslip fra skibets tanke og lastrum, tager SOK de nødvendige forholdsregler for at afværge eller begrænse en mulig forurening.

”Det er vigtigt, at skibets fører ikke selv forsøger at få skibet fri, da det øger risikoen for en eventuel forurening. Lovgivningen siger, at SOK straks skal kontaktes, så snart føreren bliver klar over, at skibet er grundstødt. Og jo hurtigere vi ved noget, desto hurtigere kan vi reagere,” forklarer Søren Mønster fra MAS-vagten (Maritime Assistance Service), som er SOK´s afdeling for assistance til civile skibe. 

Normalt har besætningen tid til at foretage en række sikkerhedsforanstaltninger om bord, samt pejle skibets tanke, så de kan gøre opmærksom på et muligt udslip, inden der meldes til SOK.

Dykkere undersøger skroget

Når MAS-vagten modtager opkald om en grundstødning, beslutter SOK i samarbejde med Søfartsstyrelsen, hvordan sagen skal gribes an. Typisk vil skibet blive tilbageholdt, indtil årsagen til grundstødningen er fastslået, og dykkere har undersøgt skibet med henblik på at vurdere eventuelle skader på skrog, skrue og ror.

Herefter lægges en plan for, hvordan skibet kan hjælpes fri på en sikker måde.
”I nogle tilfælde kan skibet selv komme fri. Men i de tilfælde, hvor det skal slæbes fri, undersøger vi først forhold som havbund og vanddybde. Eksempelvis kan tidevandet hjælpe med at løfte et skib fri fra en sandbanke,” forklarer Søren Mønster.

Hvis det vurderes nødvendigt, sender SOK et af søværnets miljøskibe, så det er parat til at bekæmpe en eventuel forurening.