[Oprindeligt publiceret af Marinestaben]

Søværnets Operative Kommando modtog den 9. oktober kl. 00:14 oplysning om, at færgen Lisco Gloria havde brand ombord og havde udsendt nødsignal. Kl. 02:29 forespurgte Søværnets Operative Kommando via Bornholms Marinedistrikt Lisco Glorias rederi DFDS, hvorvidt der fandtes farligt gods ombord, der kunne være til skade for personel og materiel, og derved udgøre en direkte eller indirekte fare for menneskeliv.

Søværnets Operative Kommando modtog svar fra DFDS den 9. oktober kl. 08:54 i form af en liste over det farlige gods, som var ombord på Lisco Gloria samt bekræftelse på de foreløbigt modtagne oplysninger om skibets bunkersbeholdning, som omfattede 230 metriske tons (mt) heavy fuel, 18 mt marine gasoil og 32 mt smøreolie.

I forbindelse med brandslukningen ombord på Lisco Gloria opstod der behov for at indhente oplysninger om skibets øvrige gods blandt andet til brug for bjærgnings-selskabets indsats. Søværnets Operative Kommando forsøgte i lighed med de andre aktører i operationen at indhente disse oplysninger ved skibets rederi DFDS. Fremskaffelsen heraf var imidlertid besværliggjort af, at informationer om skibets øvrige gods var gået tabt i forbindelse med branden.

Søværnets Operative Kommando fik den 11. oktober kl. 21:04 via miljøskibet Gunnar Seidenfaden de første informationer om skibets øvrige gods, som blandt andet bestod af fisk, kød og levende dyr.

Den 17. oktober oplyste DFDS, at skibets øvrige gods bl.a. bestod af ca. 1.000 tons kød/fedt fra svineproduktion (fordelt på ca. 50 trailere), ca. 22 tons margarine, ca. 20 tons planteolie og ca. 40 tons kakaoolie/masse. Kød, fedt, margarine, planteolie, kakaoolie mv. kategoriseres ikke som farligt eller forurenende gods jf. gældende internationale konventioner på havmiljø området.