[Oprindeligt publiceret af Marinestaben]

Det bliver vinger og ikke rotorblade, der skal bære LYNX-helikopteren på den lange flyvetur til Afrika, hvor det danske kommandoskib ESBERN SNARE venter. LYNX-helikopter S-170 skal afløse skibets hidtidige skibsbaserede helikopter, der skal retur til Danmark til reparation.

Normalt står LYNX-helikopteren i skibets hangar, når søværnets helikopterbærende enheder sejler ud til operationsområder. Og når helikopteren på inspektionsskibene i Nordatlanten skal afløses, kan LYNX-en normalt selv flyve turen med stop undervejs på baser i Norge og Island, hvor helikopteren får tanket brændstof.

Rejsen til Afrika er imidlertid så lang, at det er nødvendigt at transportere helikopteren med fly. Samtidig sendes forsyninger af reservedele, smøreolie og proviant til ESBERN SNARE. I alt en last på 29 tons.

Afgørende for opgaveløsningen
LYNX-helikopteren er afgørende for, at ESBERN SNARE kan løse sine opgaver under udsendelsen som kommandoskib for NATOs stående flådestyrke SNMG1, der i øjeblikket opererer i Aden Bugten ud for Afrikas Horn. Med helikopteren kan ESBERN SNARE hurtigere komme eventuelle skibe, der er truet af pirater, til undsætning. Ligesom helikopteren, når den er i luften, kan obserserve et langt større område af havet for mulige piratbåde end det er muligt fra broen på ESBERN SNARE.