[Oprindeligt publiceret af Marinestaben]

Henover weekenden har tyske skibe spulet vand på den brændende færge for at slukke branden og køle skibet ned.

DFDS-færgen brød i brand natten til lørdag, men alle 236 passagerer blev reddet uden alvorlige skader. Evakueringen af færgens besætning foregik i tæt samarbejde mellem de tyske og danske myndigheder.

I løbet af søndagen var der ikke længere synlig brand på skibet, men det var stadig for varmt til, at man kunne sende røgdykkerne ind. 

Først i morges var temperaturen lav nok til, at tre specialister fra det hollandske bjærgningsfirma Smit International kunne gå ombord.

De forsøger nu at danne sig et overblik over skaderne og måler desuden den kemiske sammensætning af luften i LISCO GLORIA. Såfremt luften kan erklæres gasfri, vil man gå i gang med at etablere nødlys og påbegynde den egentlige inspektion af skibet.  

Under slukningsarbejdet er der kommet store mængder vand ind i færgen. Dette vand skal pumpes over i en tank, så man kan stabilisere skibet, inden en bugsering kan foretages.

Vandet vil ikke blive pumpet ud i havet, da der er risiko for, at det er forurenet. Samtidig overvejer DFDS lige nu, hvilken havn LISCO GLORIA skal slæbes til efter endt slukning.

Søværnet opretholder et højt havmiljøberedskab ved den udbrændte færge, men der er foreløbigt ikke konstateret tegn på olieudslip.

En løbende opdatering af hele forløbet kan følges her