[Oprindeligt publiceret af Marinestaben]

I første halvår af 2010 har SOK og politiet konstateret flere tilfælde, hvor skibe enten er gået på grund eller har sejlet så usikkert, at det har påkaldt sig opmærksomhed.

I marts og april 2010 var der for eksempel to tilfælde, hvor Vessel Traffic Service i henholdsvis Storebælt og Øresund observerede skibe, som ikke sejlede hensigtsmæssigt.

I begge tilfælde rejste hændelsen en række spørgsmål om muligheden for at håndhæve reglerne for spiritussejlads over for udenlandske skibe i passage gennem dansk søterritorium.

Det er Søfartsstyrelsen, som udsteder regler for promillegrænsen til søs, mens SOK bistår politiet i håndhævelsen af reglerne. I Danmark gælder en promillegrænse på 0,5 procent for al erhvervssejlads og for de største og hurtigste fritidsfartøjer.
 
For alle fartøjer gælder imidlertid et generelt forbud mod sejlads, hvis man er så påvirket af alkohol eller andre rusmidler, at man ikke kan føre fartøjet på forsvarlig vis.

Der er ydermere et arbejde i gang for at vedtage en obligatorisk international promillegrænse til søs

Søfartsstyrelsens retningslinjer for håndhævelse af spiritussejlads