[Oprindeligt publiceret af Marinestaben]

I perioden 28. – 30. september holdt medlemslandene af North Atlantic Coastguard Forum (NACGF) møde i Tromsø i den nordligste del af Norge. NACGF er et uformelt samarbejde om traditionelle kystvagtsopgaver, såsom søredning, olieforureningsbekæmpelse, suverænitetshævdelse og overvågning af søterritoriet; opgaver der i Danmark udføres af Flåden.

I forbindelse med mødet havde nordmændene arrangeret en kystvagtsøvelse under navnet GUARDEX 2010 den 29. og 30. september 2010. Danmark deltog i øvelsen med inspektionsskibet TRITON, der til dagligt patruljerer farvandet omkring Færøerne.

Øvelsen var på to dage og med to forskellige opsætninger. Den første dag var en eftersøgnings- og søredningsøvelse. De norske værter havde udlagt 7 dukker og en redningsflåde i farvandet ud for Andenes. TRITON deltog i eftersøgning sammen med 3 norske og et fransk fartøj samt et svensk overvågningsfly.


Inspektionsskibet TRITON og det norske kystvagtskib Nordkapp i gang med eftersøgning ud for Tromsø. Foto: TRITON.

Redningsflåden blev hurtigt lokaliseret af det svenske fly, og TRITON, der var nærmest, samlede flåden op. Derefter indledtes en intensiv eftersøgning af dukkerne. Efterhånden som de blev fundet blev søgeområdet indsnævret, og til sidst var alle reddet. Da øvelsen var overstået sejlede skibene i formation til en ankerplads i den norske skærgård, og blev der for natten.


Det norske kystvagtskib SORTLAND udlægger oliespærring. Foto: TRITON.

Dag to var en anden type øvelse, hvor det norske kystvagtskib Nordkapp simulerede en lille produkttanker i nød. TRITON var først fremme ved den nødstedte, og blev derfor udpeget til at stå i spidsen for øvelsen. Der skulle assisteres med røgdykning, lækstopning, lænsning, hjælp til sårede og evakuering.

Endvidere simulerede nordmændene et større oliespild ved udlægning af skum fra ”produkttankeren”. Mens TRITON assisterede Nordkapp med mandskab og materiel, slæbte de øvrige skibe flydespærringer tæt forbi havaristen.

Øvelsen var en god mulighed for at træne klassiske kystvagtdyder som søredning og assistance til andet skib. TRITON fik meget ud af øvelsen og nordmændenes fine forarbejde, især fordi det ikke er ofte, at man får mulighed for at øve med flere skibe på samme tid.