[Oprindeligt publiceret af Marinestaben]

Torsdag eftermiddag i forbindelse med den daglige overvågning af de danske farvande, konstaterede SOK, at skibet RANAFJORD var på vej på grund nord for indsejlingen til Limfjorden. SOK forsøgte uden at held at kontakte skibet via alle normale kanaler for at undgå, at skibet gik på grund.

Til sidst blev søværnets enhed NYMFEN sendt af sted mod skibet. Også et F16 jagerfly, som var på træningsflyvning i området, blev dirigeret mod skibet for at få kontakt med skibet ad denne vej.

Cirka ti minutter før skibet ville være gået på grund, lykkedes det NYMFEN at få kontakt med skibet, og grundstødningen blev afværget. Politiet sejlede ud til skibet, og kaptajnen blev taget med i land. En blodprøve viste, at han var alkoholpåvirket.

Det var ikke kun i nord, der var problemer med en alkoholpåvirket skibsfører. Syd for Rødby gik skibet BALTIYSKIY på grund natten mellem torsdag og fredag. SOK kunne se, at skibet var på forkert kurs og forsøgte at få kontakt med skibet, men der blev ikke reageret før, det var for sent. Skibet gik på grund, og politiet ankom herefter til skibet for at undersøge årsagen til grundstødningen.

Styrmanden blæste i alkoholmeter til en promille over det tilladte. SOK har sendte sin miljøenhed MARIE MILJØ ud til skibet for at sikre, at der ikke er sket olieudslip. Skibet kom fri ved middagstid fredag og ligger nu for anker og afventer dykkerundersøgelse af skroget.