[Oprindeligt publiceret af Marinestaben]

Efter en resultatløs eftersøgning fredag, genoptog Challengerflyet sin eftersøgning lørdag den 8. oktober sammen med politikutteren SISAK II og inspektionsfartøjet KNUD RASMUSSEN.

Eftersøgningen blev af skibene koncentreret omkring det kystnære område på den mere end 350 kilometer lange kyststrækning fra Kullorsuaq til Savissivik. Bygdeformand Thimotheus Petersen, der sejlede med KNUD RASMUSSEN, gav råd og vejledning med hensyn til eftersøgningsområdet.

SISAK II havde ligeledes en kendt mand med ombord, hvormed skibene var godt rustede til eftersøgningen.

Challengerflyet afsøgte det kystnære område i det nordlige område, hvor sigten var god. Efter at have påfyldt brænd­stof på Thule Airbase om eftermiddagen var sigten bedret i det sydlige område, hvorfor Challengeren trak længere sydover. Kl. 18.13 lokal tid observerede Challengeren to mand i en jolle lidt nord for Tugtuligssuaq.

KNUD RASMUSSEN lå i samme område og havde fem minutter forinden sat sit SAR-fartøj på den modsatte side af den pynt, hvor de befandt sig, og var derfor hurtigt fremme ved de eftersøgte.

De to personer blev identificeret som de to savnede og taget med ombord i SAR-fartøjet, der også slæbte jollen med til KNUD RASMUSSEN. Jolle og de eftersøgte blev efterfølgende taget om bord i KNUD RASMUSSEN.

At de eftersøgte blev fundet skyldes dygtighed hos såvel flybesætningen og skibsbesætningerne i SISAK II og KNUD RASMUSSEN, men sandelig også at lokalbefolkningen støttede op om eftersøgningen. En anden årsag til det heldige udfald var de eftersøgtes evne til at tænke logisk og klart samt deres evne til at finde føde - de skød en sæl.

Når det så er sagt, var årsagen atter manglende brændstof til turen. Grønlands Kommando skal derfor atter opfordre til, at man sikrer sig, at der er brændstof nok ombord, når man sejler ud, ligesom man skal huske redningsmidler, mobiltelefon, VHF, nødraketter o.s.v. Husk det.!