[Oprindeligt publiceret af Marinestaben]

Det hjælper at have ekstra øjne i ryggen. Det måtte tre stykgodsskibe i hvert fald sande, da de i sidste uge sejlede igennem dansk farvand. Øjnene i ryggen var Storebælt Vessel Traffic Service, en myndighed under SOK, hvis opgave er at overvåge skibstrafikken i Storebælt.

Tidligt om morgenen 8. april sejlede det hollandske stykgodsskib AMSTELGRACHT, der har en dybgang på 8,4 meter, i farvandet ud for Asnæs. Her styrede AMSTELGRACHT mod grund på blot 8,1 meter. Storebælt VTS advarede skibet om den forestående risiko, og det hollandske skib, kunne derfor dreje uden om grunden i god tid.

To advarelser på én dag
10. april var medarbejderne hos Storebælt VTS endnu en gang årvågne.
Søndag morgen, igen i farvandet ved Asnæs, var det cypriotiske massegodsskib, TUFTY, på vej mod en vanddybde på 10,7 meter. Og med skibets dybgang på 10,5 meter for øje, fik Storebælt VTS kontakt til skibet og anbefalede skibet at gå styrbord om bøje 23 – en anbefaling som TUFTY klogeligt fulgte.

Men dagens advarsler var endnu ikke overstået for Storebælt VTS, der ud på formiddagen igen måtte tage kontakt til et skib. Denne gang drejede det sig om det maltesiske godsskib AGHIA MARINA, der sejlede i farvandet nordøst for Hov på Langeland.

Skibet styrede direkte mod grund på 7 meter vand, og med skibets dybgang på 9,5 meter var der grund til bekymring. Derfor fik også AGHIA MARINA et kald fra landjorden med en anbefaling om at dreje styrbord – en anbefaling, som også dette skib heldigvis fulgte.