[Oprindeligt publiceret af Marinestaben]

Omkring midnat konstaterede Vessel Traffic Service Øresund (VTS Øresund), at et maltesisk indregistreret fragtskib havde kurs mod grund nord for Helsingør. Skibet var for sydgående og havde i den sidste time holdt samme kurs. Dette ville medføre en grundstødning inden for ca. 30 minutter, og alt blev derfor sat i værk for at få skibet til at ændre kurs.

Fragtskibet blev kontinuerligt forsøgt kontaktet over radioen, men reagerede ikke på de mange opkald. For at opnå kontakt med skibet blev øvrige skibe i området kontaktet og anmodet om at assistere, ligesom en redningshelikopter og den svenske Kystbevogtning blev indsat. Alle midler blev taget i brug, idet der både blev brugt lydsignaler og lyst ind på skibets bro.

Dette virkede, og ca. 10 minutter inden grundstødning lykkedes det at få kontakt med skibet. Dette fik hurtigt ændret sin kurs væk fra kysten, og en grundstødning blev forhindret.
 
Den efterfølgende radiokommunikation medførte mistanke om spiritussejlads, og Nordsjællands Politi blev derfor kontaktet.  Politiet ønskede at klarlægge omstændighederne, herunder foretage undersøgelse af besætningen.

Fragtskibet blev beordret til at ankre syd for Helsingør, og Politiet blev herefter sejlet ud til skibet af Marinehjemmeværnets patruljefartøj, FÆNØ, så det kunne konstateres, om der var tale om spiritussejlads.

Fragtskibet er ca. 80 meter langt og har en dybgang på omkring 5 meter.