[Oprindeligt publiceret af Marinestaben]
Her skal fregatten deltage i den største internationale øvelse i det nordlige Norge i 10 år, øvelse COLD RESPONSE 2012.
Søværnet modtog IVER HUITFELDT fra det nu lukkede Odense stålskibsværft, Lindø, i januar 2011. Det har været et hektisk år om bord, hvor et mylder af teknikere og installatører har været om bord for at færdiggøre den de militære installationer om bord. Fregatten er noget af et teknisk vidunder, som er udrustet med de mest moderne våbensystemer, radarer og sensorer, som kan understøtte fregatten i dens fremtidige virke under dannebrog.
Øvelsen foregår i den nordlige del af Norge, og er en større landsætningsøvelse. Der indgår fregatter, korvetter, u-både og mindre patruljefartøjer samt to store landsætningsskibe fra henholdsvis England og Holland. Der skal trænes en landsætning af en større styrke på Kysten for, at befri et mindre land for en delvis besættelse af et område rigt på naturressourcer.
IVER HUITFELDTs opgave her er, sammen med de øvrige deltagende lande i en multinational styrke, at beskytte landsætningsskibene og landsætningsoperationen med de mange soldater. De skal i land og drive den fjendtlige styrke ud af det besatte land. Øvelsens navn, COLD RESPONSE, angiver et af hovedtemaerne for landsoldaternes udfordringer heroppe.
Det er hundekoldt, der er sne og is overalt, og dagene er stadig korte. Havvandet er tæt på frysepunktet i de norske fjorde, og det er et ganske barskt miljø på denne årstid. Der er tale om en såkaldt joint øvelse, der omfatter både flådestyrker, flystyrker og landstyrker, og udfordringen er at få alle til at støtte bedst muligt op omkring landsætningen af soldaterne og deres udstyr og våben.
IVER HUITFELDT har i ugerne op til afgang gennemført en del af den såkaldt operative modtagekontrol af skibet, inden det kan sendes ud for at løse opgaver for Danmark.
Øvelse COLD RESPONSE er anden del af denne operative modtagekontrol. På turen skal skibets rutiner indarbejdes for første gang. Skibene er næsten 6 gange så stort som den skibsklasse de afløste, nemlig korvetterne af NIELS JUEL-klassen. For den 101 mand store besætning er det første øvelse, med skibet, så der er nok at holde øje med for alle om bord.
Skibets krigsmæssige beredskab skal afprøves, og efter et lille døgn i Tromsø, hvor IVER HUITFELDT lå på siden af den hollandske fregat TROMP, en hollandsk fregat, som har en sensorpakke af samme type som IVER HUITFELDT, går det løs med ubådsjagt og antiluftkrig i forberedelse til den sidste del af øvelsen, scenariefasen.
Scenariefasen, der varer små 5 dage er netop gået i gang.
Kommandørkaptajn Carsten Fjord-Larsen, chefen om bord, vil sammen med den øvrige besætning få mulighed for, på rigtige u-både, at afprøve og kontrollere sonar og radar anlægget og se om de nye sensorer fungerer som forventet. Indtil nu har skibet levet fint op til forventningerne, og selvom der altid er små justeringer, der skal foretages, når så kompliceret et stykke teknik skal tages i brug, så fungerer det stort set som det skal.
Skibets våbenpakke er stadig ikke fuldt operativ, fordi der stadig mangler enkelte installationer. Især én af disse installationer venter besætning og chef med spænding på – nemlig den nye APAR radar. Denne radar kan fungere som målfatningsradar til missiler, og sammen med den enorme SMART L radar (den sorte kæmpe bagude på skibet), kan vi se rigtig langt, og holde øje med fly helt op til mere end 400 kilometer væk.
Under øvelsen skal IVER HUITFELDT gennemgå øvelser i ubådsjagt, forsvare sig mod fly og missilangreb, forsvare sig mod andre krigsskibe, og indøve brugen af de nye radarsystemer og avancerede kommunikations, kommando – kontrolsystemer i Norges snævre og klippefyldte farvande. Desuden indgår der eskorteøvelser samt havari og brandøvelser med syge og sårede, som kræver behandling af sanitetsbesætningen for at funktionsteste skibets hospital.
Meldingen om, at et af de transportfly, som deltog i øvelsen var styrtet ned blev modtaget med sorg og medfølelse om bord. Den 18. marts holdes der to timer uden aktiviteter i området, og et minuts stilhed for at mindes de af vore kolleger, der døde ved styrtet.
Natten til den 21. marts vender IVER HUITFELDT atter stævnen hjemover og ankommer nogle dage senere hjemme i Danmark. Her skal skibet så klargøres til en af de sidste kontrolsejladser, inden det indgår i flådens normale beredskab.