[Oprindeligt publiceret af Marinestaben]


Der signaleres til forsyningsskibet MARNE.

Formålet med øvelsen er at certificere NATO’s indsatsstyrke, NRF – NATO Response Force, ved at gennemføre øvelser, der skal forbedre samarbejdet og træne indsættelse af skibe i kystnært område. I øvelsen deltager ca. 25 skibe fra blandt andet Frankrig, Tyskland, Italien og Tyrkiet.

Øvelsen startede i samme øjeblik trosserne slap kajen i Toulon. Havnen skulle forestille at være mineret, så alle skibene blev dirigeret ind på en linje efter en minerydder, som førte dem ud af havnen. Samtidig blev de angrebet af en række små hurtiggående både, som skulle afvises. Efter turen ud af havnen er der blevet gennemført forskellige øvelsesscenarier: Antiubådskrig, luftforsvar, formationssejlads og skydeøvelser.

En anderledes opgave i forhold til ovennævnte øvelser var gennemførelsen af RAS – Replenishment At Sea, hvor skibet fik brændstof, mens det sejlede. Under RAS går skibene meget tæt på hinanden, helt indtil 40-50 meter. ESBERN SNARE deltog forleden i en ”dobbelt RAS”. Det franske forsyningsskib MARNE gennemførte RAS med ESBERN SNARE på sin bagbords side og den franske fregat JEAN BART på sin styrbords side.


Franske MARNE gennemfører RAS med ESBERN SNARE på sin bagbords side og franske JEAN BART på sin styrbords side.

For at udnytte tiden mest muligt, bliver der trænet interne havariøvelser i forlængelse af de i øvelsesordren fastlagte øvelser. Det kan være, at man under en skydeøvelse forestiller sig, at skibet bliver ramt og den del af mandskabet, der ikke deltager i skydeøvelsen, skal nu udføre brandslukning, lækstopning og give førstehjælp til de sårede.

NOBLE MARINER fortsætter indtil den 7. oktober med stigende intensitet i øvelserne, inden ABSALON og ESBERN SNARE forlægger mod Frederikshavn, forhåbentlig med tid til at nyde Middelhavet og dets flotte naturoplevelser - som eksempelvis delfin safari - undervejs.