[Oprindeligt publiceret af Marinestaben]

Efter to ugers operativ kontrol er det en meget tilfreds skibschef, kommandørkaptajn Kristian Haumann, der udtaler:

- Der er kun fundet enkelte mindre uhensigtsmæssigheder, vi skal have rettet. Skibet har til fulde bestået den første del af den operative modtagekontrol, slår skibschefen fast.

Kontrollen er blevet gennemført, efter at IVER HUITFELDT den 6. februar blev overdraget fra Forsvarets Materieltjeneste til søværnet.


En LYNX lægger an til landing
på IVER HUITFELDT
Formålet er, at være sikker på fregatten kan meldes klar til brug. Dette sker ved at teste de operative og tekniske systemer.

Den operative del af kontrollen har blandt andet indeholdt test af våbensystemer i brug mod både luft- og overflademål.

Desuden er skibets kommando- og kontrolsystems evne til at håndtere mængder af input fra diverse sensorer, såsom radarer, sonar, ESM, lydhastighedsmåler, med mere, blevet gennemtestet.

IVER HUITFELDTs helikopteranflyvningsradar blev testet med assistance fra flyvevåbnets Eskadrille 723, og på den tekniske side er maskinkontrolsystemet, der overvåger skibets mange tekniske installationer, blevet testet under længerevarende drift og høj belastning.


Desuden er udstyret blevet kontrolleret, blandt andet i forbindelse med diverse havari-øvelser, dykning, genforsyning af brændstof til søs (replenishment-at-sea, RAS), nødprocedurer og helikopterflyvning.

Anden og sidste del af den operative kontrol gennemføres i norske farvande under den kommende internationale øvelse COLD RESPONSE, hvor IVER HUITFELDT vil blive testet i et høj-intenst operativt miljø.


Genforsyning til søs 
Sideløbende med den eksterne kontrol har besætningen benyttet muligheden for at optimere den interne organisation i forbindelse med diverse opgaver og manøvrer, og de er derved blevet mange erfaringer rigere og godt klædt på til operativ indsættelse.