[Oprindeligt publiceret af Marinestaben]


Tankskibet OW SCANDINAVIA ved siden af dykkerskibet M/S VINA.

Bjærgningen af olien fra den sunkne bulk carrier FU SHAN HAI sluttede i går aftes efter 50 dages  arbejde. Skibet er nu tømt for olie, efter at 251.000 liter olie er bjærget fra skibets tanke. Dermed udgør FU SHAN HAI ikke længere en trussel for havmiljøet.

Skibet sank i 2003, og har siden ligget på 70 meters dybde på havbunden nord for Bornholm. Der er tidligere  bjærget en stor mængde olie fra vraget, men på grund af skibets last af kunstgødning, som i årenes løb er opløst i havet, er det først nu, man har kunnet få adgang til den resterende olie i vraget. Det har været en udfordrende opgave.

Orlogskaptajn Frank Kiel Rasmussen siger om bjærgningsarbejdet:
- Da vandet ved havbunden har en temperatur på kun fire grader, og fordi det er så længe siden, at skibet sank, var olien i tankene blevet tyktflydende. For at pumpe olien op var vi derfor nødt til at varme den op med damp til 75 grader, så den blev flydende.


Tankskibet OW SCANDINAVIA med miljøskibet GUNNAR SEIDENFADEN  i baggrunden

Det er bjærgningsselskabet JD Contractor, der har stået for tømningen af FU SHAN HAI. En stor del af arbejdet er udført af dykkere. Dykkerskibet M/S VINA, tankskibet OW SCANDINAVIA, Søværnets miljøskibe GUNNAR THORSON og GUNNAR SEIDENFADEN samt flere af søværnets patruljefartøjer deltog i arbejdet.