[Oprindeligt publiceret af Marinestaben]



Tre af skibene, der deltager i bjærgningen - fra venstre: miljøskibet GUNNAR THORSON, tankskibet OW Scandinavia og dykkerskibet M/S VINA. Foto: Frank Kiel Rasmussen.


I alt 76.000 liter olie er suget op af Fu Shan Hais første tank. De sidste par gange der blev pumpet onsdag, kom der ikke olie med op, og dermed må tanken antages at være tom. Nu skal en anden af skibets bundtanke tømmes, og det forventes, at denne tank indeholder endnu mere olie - op mod 200.000 liter.

Ved de lave temperaturer på havbunden, køles den i forvejen tykke olie ned, så den bliver nærmest umulig at pumpe op, og derfor har det været nødvendigt at opvarme olien, inden den kan pumpes op fra vraget.

Indtil videre har bjærgningsselskabet, JD Contractor A/S, haft held med at bløde olien op med damp, så den bliver mere smidig og lettere at suge op fra vraget.

- Metoden har vist sig at være effektiv, og derfor vil tømningen af skibets anden tank nu foregå på samme måde, siger orlogskaptajn Frank Kiel Rasmussen fra SOK Havmiljø.

En dampgenerator har i løbet af det sidste døgn pumpet varm damp ned i den anden tank, så Frank Kiel Rasmussen forventer, at bjergningen af olien i denne tank kan begynde allerede i morgen.

Ved operationen undslipper ubetydelige mængder ikke-bekæmpbar olie. Denne olie fordamper af sig selv i løbet af få timer. SOK opretholder miljøberedskabet i området, der vil blive indsat, såfremt der skulle opstå et udslip af bekæmpbar olie.