[Oprindeligt publiceret af Marinestaben]

I tre måneder henover julen 2012 var besætningen fra PETER WILLEMOES indsat i anti-piraterioperation ved Afrikas Horn. Opgaven her blev udført om bord i søsterskibet IVER HUITFELDT. Efter besætnings-skifte på Seychellerne midt i januar og en velfortjent afspadseringsperiode er besætningen nu igen i fuldt sving.

Opgaven er dog meget anderledes, end den besætningen udførte ved Afrikas Horn, men afvekslende opgaver er blandt det, som gør jobbet i søværnet så attraktivt. Så selvom en testsejlads i Kattegat ikke umiddelbart virker så eksotisk som et togt ved Afrikas Horn, er den udfordrende. Blot på en helt anden måde. Og besætningen løser også denne med stor ildhu.



Teknikere fra Forsvarets Materieltjeneste og fra civile leverandører arbejder tæt sammen med skibets besætning i operationsrummet.


Skibets besætning giver input
Det er Forsvarets Materieltjeneste, FMT, der koordinerer installationen af de militære systemer på skibet, og iværksætter de nødvendige testsejladser, der skal sikre, at systemerne virker efter hensigten. Besætningens opgaver er at sejle skibet og bistå FMT i de mange tests.

Det er en opgave, som besætningen kan se det spændende i. Ud over at være med helt fra starten og se alle systemerne blive bygget op, har besætningen nemlig også mulighed for at suge viden til sig såvel som at give input til løsningen af de små uhensigtsmæssigheder, der uvilkårligt viser sig undervejs. Derfor er en erfaren besætning og et veltilrettelagt sejladsprogram alfa og omega for at skibet ender med at blive optimalt.

Chefen for PETER WILLEMOES, kommandørkaptajn Kristian Haumann, udtaler i den forbindelse, at ”det er en fornøjelse at se ikke blot hvor professionelt FMT har tilrettelagt de mange test men også at se det frugtbare samarbejder, der er mellem de mange teknikere og skibets besætning. Alle test kan derfor forløbe planmæssigt, og det er min klare overbevisning, at fregatten bliver operativ i henhold til planen”.


Fem test forude

Den fjerde testsejlads er netop gennemført i Kattegat, og den har haft fokus på test af skibets APAR-radar (active phased array radar). Radaren er en såkaldt multifunktionsradar, der kan opdage og følge luft- og overflademål samt styre skibets våbensystemer. APAR-radaren udgør, sammen med den langtrækkende SMART-L radar og de forskellige våbensystemer, skibets avancerede luftforsvarsystem.

Den afsluttende testsejlads – den niende i rækken – inden fregatten er operativ, gennemføres sidst på året, og PETER WILLEMOES vil da, som den første af fregatterne i IVER HUITFELDT-klassen, bl.a. teste affyring af missiler.