[Oprindeligt publiceret af Marinestaben]


Tankskibet OW SCANDINAVIA er ved, at gå på siden af dykkerskibet M/S VINA

Arbejdet med at tømme det kinesiske tankskib for olie startede den 24. juli. Siden da har bjærgningsholdet pumpet omkring 192.500 liter olie fra vraget op i tankskibet OW SCANDINAVIA, der ligger oven for vraget. Orlogskaptajn Frank Kiel Rasmussen fra SOKs havmiljøberedskab siger om bjærgningen af olien:

- Efter det dårlige vejr i sidste uge er vi igen godt i gang med at tømme skibet for olie. Da vandet ved havbunden har en temperatur på fire grader, er olien i tankene for tyktflydende til, at vi kan pumpe den op. Derfor varmer vi først olien op til 75 grader, så den bliver flydende. Herefter pumper vi olien op i tankskibet OW SCANDINAVIA, der ligger oven for vraget.


Tankskibet OW SCANDINAVIA med GUNNAR SEIDENFADEN i baggrunden

Ifølge Frank Kiel Rasmussen kan der være endnu 150.000 – 175.000 liter olie tilbage i skibets tanke. Bjærgningsarbejdet forventes afsluttet i slutningen af august eller i starten af september.

Det er bjærgningsselskabet JD Contractor, der står for tømningen af FU SHAN HAI. En stor del af arbejdet udføres af dykkere, som har base på dykkerskibet M/S VINA, der sammen med tankskibet, et af Søværnets miljøskibe og et patruljefartøj deltager i arbejdet.

Miljøskibet er klar til at blive indsat, hvis der flyder olie ud af vraget. Samtidig har skibet sammen med et af Søværnets patruljefartøjer til opgave at holde andre skibe og både væk fra området.


Gummibådsbesætningen fra GUNNAR SEIDENFADEN er i gang med at afvise en sejlbåd, som er ved at sejle ind i operationsområdet.