[Oprindeligt publiceret af Marinestaben]


De fire skibe i styrken fotograferet fra helikopteren (Foto: Kim Hansen, ESSN)

Den dansk-ledede multinationale styrke, der pt. befinder sig i nærheden af Cypern, har de seneste seks dage trænet og trænet. Dette med henblik på at kunne melde sig helt klar til transport- og eskorteopgaven med at hente de kemiske stoffer i Latakia, Syrien.

Styrkechefen, flotilleadmiral Torben Mikkelsen, siger:
"Jeg tager Folketingets beslutning til efterretning og er selvfølgelig også glad for denne endelige beslutning om vores deltagelse. Jeg vil i dag melde styrken helt klar til gennemførelse af opgaven.  Vi har gennemført et intensivt opkøringsprogram med de øvrige involverede nationer og myndigheder, og nu er vi, hvor vi skal være. De danske og norske fragtskibe, der skal stå for transporten af Syriens kemiske stoffer, skal udelukkende transportere kemikalier ud af Syrien og IKKE våben."


Torben Mikkelsen med det norske transportfartøj TAIKO i baggrunden (Foto: Kim Hansen, ESSN)

Civilt og militært samarbejde
Det danske bidrag til missionen er bredt sammensat med deltagelse fra Søværnet, Flyvevåbnet, Hæren, Beredskabsstyrelsen og Skat. Kemiker Bjørn Schmidt fra Beredskabsstyrelsens Kemiske Beredskab befinder sig om bord på ESBERN SNARE:

”Vores rolle her om bord er at rådgive ved transporten af de kemiske stoffer fra Syrien. Vi er vant til at håndtere vanskelige kemikalieindsatser og kender udstyret fra vores daglige arbejde i Beredskabsstyrelsens kemiske beredskab. Det giver os en ekspertise, som stilles til rådighed for Forsvaret. Styrken ved det danske bidrag er netop samarbejdet på tværs af civile og militære myndigheder.”


Bjørn Schmidt fra Beredskabsstyrelsen (Foto: Kim Hansen, ESSN)

Gert Jakobsen fra DFDS SEAWAYS, det danske transportfartøj ARK FUTURA's rederi, er heller ikke bekymret for stofferne:

"De kemiske stoffer er forsynet med UN-numre, og det er oplyst, at kemikalierne ved lastning vil være forsynet med de nødvendige certifikater for transport. På baggrund af dette kan det fastlægges, at der er tale om kemikalier, som er omfattet af IMDG-koden, og at disse kan transporteres som alle andre kemikalier og farligt gods.
DFDS SEAWAYS har stor erfaring i transport af kemikalier der er omfattet IMDG-koden og gods der ikke opfylder reglerne bliver ikke transporteret med rederiets skibe."


Transportfartøjet ARK FUTURA (Foto: Mikkel Iversen, ESSN)

Endelig udtaler kaptajn Bjarke Lillelund Skov, som er med i staben som leder af det dansk/finske CBRN bidrag:

”Hvis der mod al forventning alligevel skulle ske et udslip, enten ved uheld, så er der specialister fra både Danmark, Finland og Norge, der er i stand til at rense personer, som ved uheld er blevet forurenet, ligesom de er uddannet til at håndtere udslippet. Vi  har alle detaljer om de kemiske stoffer, og kan håndtere de situationer der måtte opstå. Jeg ved at lasten vil blive sikret , så sandsynligheden for evt. uheld eller udslip er meget lille og ikke større end ved de transporter med kemikalier, der dagligt sker verden over."


CBRN-indsatsen øves (Foto: Kim Hansen, ESSN)

Stadig usikkerheder
Det er endnu uvist, hvornår selve afhentningen af de kemiske stoffer går i gang, så hvor skibene er i julen og nytåret er ikke til at sige. Styrken er dog til stadighed klar til at gå i gang med opgaven, og tiden frem til bruges på stadig dygtiggørelse.