[Oprindeligt publiceret af Marinestaben]


Teknikere og skibsbesætning laver en midlertidig afdækning ved en af skibets kanoner, efter at man har identificeret området som et ”hot spot”

Målingerne er en del af de mange tests, som PETER WILLEMOES skal igennem, inden skibet kan indsættes i skarpe operationer. Den operative opkøring af besætningen påbegyndes i 2014, og efterfølges bl.a. et træningsforløb ved Plymouth i England, hvor det kontrolleres at skibets udstyr og interne procedurer lever op til den høje standard, der er fastlagt for skibsklassen.

Den seneste uges målinger skete ud for Flådestation Korsør, hvor specialister om bord og på land ved hjælp af en særlig radar lokaliserede ”hot spots”. Det vil sige steder, hvor fregatten reflekterer for mange radarstråler. Det kaldes skibets radarsignatur, og den afhænger af, hvordan skibet vender i forhold til radaren. For eksempel reflekterer skibet radarstråler forskelligt afhængigt af om radaren belyser skibets stævn eller hvis radarstrålerne rammer tværs på skibssiden.

Under testen sejlede PETER WILLEMOES derfor i cirkler, så skibet blev belyst fra alle sider. De få steder på skibet, hvor testen viste hot spots, vil blive beklædt med afdækninger, der gør, at skibet vil være mindre synligt på radarer. Sidst på året er det planlagt, at PETER WILLEMOES skal gennemføre skydninger med artilleri og missiler, som er den sidste af de mange tekniske test.

Derefter skal besætningen træne med skibet og de mange nye systemer, så det bliver klar til at kunne indsættes operativt fra 2015.