[Oprindeligt publiceret af Marinestaben]


ESBERN SNARE og containerskibet MÆRSK McKINNEY-MØLLER. Foto: ESBERN SNARE.

Under passagen sejlede de to skibe med en afstand på ca. 370 meter, eller cirka 30 meter kortere end containerskibets længde på 400 meter.
I forbindelse med mødet var ESBERN SNARE i radiokontakt med den danske kaptajn på MÆRSK McKINNEY-MØLLER, og han udtrykte sin glæde over at se et dansk skib bidrage til antipirateriopgaven, og at mødet med ESBERN SNARE og dens helikopter BLUE GHOST var en god oplevelse for hele hans besætning.

Indsatsen hjælper
Mere end 20.000 handelsskibe sejler årligt gennem Aden Bugten, hvor risikoen for pirateri fortsat er til stede. Derfor er der etableret en trafikkorridor, hvor internationale flådeskibe patruljerer og eskorterer handelsskibene. Tilstedeværelsen af flådeskibene sammen med andre tiltag har generelt betydet, at piraternes aktivitet over en årrække er væsentligt reduceret.


ESBERN SNARE og containerskibet MÆRSK McKINNEY-MØLLER. Foto: ESBERN SNARE.

Alligevel blev et Mærsk containerskib i maj 2012 angrebet af pirater ud for Oman. Piraterne affyrede skud mod skibet, men angrebet blev afværget ved, at bevæbnede vagter om bord på containerskibet skød mod piraterne. Senest i november 2013 blev et angreb på M/V TORM KANSAS afværget, og den efterfølgende afsøgning af området resulterede i at ESBERN SNARE tilbageholdt de formodede pirater, som senere blev overført til Seychellerne for retsforfølgelse. Retssagen er planlagt til at finde sted i slutningen af august 2014. Risikoen for pirateri er fortsat til stede, men at indsatsen rent faktisk hjælper, ses af nedenstående fakta.

Fakta om pirateri:

Antal piratangreb i 2008: 58
Antal piratangreb i dag: Seneste angreb var i november 2013

(bag disse tal ligger en stigende tendens i perioden 2009-2011, hvor der var ca. 130 angreb om året)

Antal kapringer i 2008: 42
Antal kaprede skibe i dag: 0

Grunden til det store fald i piratangreb mod civile handelsskibe vurderes at være de internationale flådestyrkers tilstedeværelse i området, og at handelsskibene overholder Best Management Practices (for eksempel ændret sejladsmønster, bevæbnede vagter, pigtråd, ekstra udkig m.v.).

 
ESBERN SNARE og containerskibet MÆRSK McKINNEY-MØLLER. Foto: ESBERN SNARE.