[Oprindeligt publiceret af Marinestaben]



Gruppearbejde på den fjerde undervisningsdag, som foregik i Frederikshavn, efter besætningen var vendt hjem fra togt. Foto: Pernille Mickelborg Nielsen.

Skiftevis lange togter og afspadsering er hverdagen for mange besætningsmedlemmer på Søværnets skibe. Det gør det svært for medarbejderne at finde tid til at efteruddanne sig, og når de endelig har tid, passer det sjældent med de eksisterende uddannelsesperioder.

Derfor har et projekt nu undersøgt muligheden for at lade undervisningen komme ud til besætningen på skibene. 5. kapacitet på Hvidbjørnen, som til daglig sejler i Nordatlanten, havde under deres seneste togt besøg af undervisere, mens de lå til kaj.

- Der er ingen tvivl om, at det kan lade sig gøre at køre et projekt som dette under togt, men det kræver vilje, fleksibilitet og engagement fra alle, fortæller skibschef på Hvidbjørnen Lars ”UNO” Jensen.

Projektet er kommet i stand i et samarbejde mellem Søværnet, 1. Eskadre, Centralforeningen for Stampersonel (CS), Kompetencesekretariatet og AMU Nordjylland. Det sker efter længere tids dialog om kompetenceudvikling for specielt de kortuddannede i Søværnet.

Skræddersyet forløb
Formålet med projektet er at hjælpe den enkelte medarbejder til at få overblik over sine muligheder i fremtiden. Derfor er de blandt andet blevet undervist i den personlige job- og udviklingsplan og medarbejdersamtalen FOKUS.

Projektet skal føre til, at besætningsmedlemmerne efterfølgende kommer i gang med reelle uddannelsesaktiviteter.

De første tre undervisningsdage foregik ombord på skibet på Færøerne, mens de sidste to dage blev gennemført i Frederikshavn. Det hele var tilrettelagt efter skibets planer og besætningens arbejdsopgaver, og det har været afgørende for, at det kunne lade sig gøre.

- Den store fordel er, at uddannelsen bringes til medarbejderne, mens de er på arbejde. I deres hjemmeperioder vil det både økonomisk og familiemæssigt være sværere at få opbakning til, siger skibschef Lars ”UNO” Jensen.

- Når vi er under indsættelse, har vi en opgave, der skal løses og som vi prioriterer - for eksempel hvis der opstår en SAR, så er vi nødt til at reagere. Men fordelene overstiger klart den risiko, der er i forbindelse med arbejdsvilkårene, siger han.

Positive tilbagemeldinger
Og skibschefen har opbakning fra sin besætning, som har været åbne over for projektet.

- Besætningen er kommet med overvejende positive tilkendegivelser. Det er et hårdt program umiddelbart efter 14 dages øvelse, men på trods af det, har alle kastet sig ind i kampen med positivt sind, fortæller Lars ”UNO” Jensen.

Den udmelding støtter besætningsmedlem og marineoverkonstabel Rune Larsen op om.

- Vi har ikke så meget tid, når vi er hjemme, så derfor er det fint, at undervisningen kan komme til os, siger han og fortsætter.
 
- Projektet har sat gang i nogle gode diskussioner, og vi forholder os til og bliver mere bevidste omkring ting, som vi ellers ikke går og tænker så meget over til hverdag, siger Rune Larsen.

1. Eskadre har ansøgt om midler til at udrulle projektet til resten af skibene i 1. Eskadre og til at gennemføre konkrete udviklingsforløb for besætningsmedlemmerne.