[Oprindeligt publiceret af Marinestaben]
Det korte svar må være – ja, det kan man godt, hvis man bruger et modulært minerydningskoncept som Mine Counter Measures Danmark (MCM DNK). Enheden er i øjeblikket i Baltikum for at deltage i øvelsen Open Spirit. Formålet med Open Spirit er at finde og fjerne gamle miner fra tidligere krige og konflikter i Den Baltiske Bugt. Men det foregår ikke fra et militært skib, som en øvelse eller operation normalt ville. Det danske bidrag til øvelsen arbejder fra det civile skib Blue Capella og to små, militære droneskibe.
- Fordelen ved os, er at vi i modsætning til normal praksis søger miner med et flytbart kommandomodul. Til Open Spirit ledte vi egentlig efter et udenlandsk militærskib for at prøve det, men vi endte med at leje Blue Capella. Det er en god øvelse for os, for hvis vi kan operere fra et civilt skib, så kan vi operere alle steder fra, siger chef for det danske bidrag kaptajnløjtnant Kristian Hansen.
Blue Capella er skibet, der fulgte MCM DNK til Den Baltiske Bugt.
Udfordringer ved en civil platform
En af de store udfordringer ved at være på et civilt skib er, at den militære kommunikation mangler. Derfor har MCM DNK lånt en kommunikationsgast og en taktisk officer fra 1. Eskadre, der hjælper til på broen med at styre den militære kommunikation. Udover personellet har besætningen installeret radioer til militær kommunikation ombord.
- Indtil videre går det fint, og et civilt skib fungerer rigtig godt til den her type øvelse. Jeg forudser større udfordringer på den næste øvelse, der er mere kompleks, fortæller Kristian Hansen.
Når Open Spirit slutter i senere i dag, skal MCM DNK nemlig direkte videre til en større øvelse, der også foregår i Østersøen.
At bruge et civilt skib i en skarp operation vil dog aldrig komme på tale, da skibet ikke er beskyttet godt nok, hverken teknologisk eller rent fysisk. Men for eksempel er det en god mulighed på øvelser som Open Spirit, til minerydning i dansk farvand eller til rydning af historisk ammunition andre steder i verden.
Hotellignende forhold til søs
Udover at kommunikationen er anderledes end fra et militært skib, så er der også andre, dagligdags ting, der skiller sig ud.
- Normalt står vi jo selv for også at sejle skibet, gøre rent og den slags. Det føles faktisk næsten som at være på hotel, siger Kristian Hansen med et glimt i øjet.
Skibet bliver sejlet af en civil besætning på syv mand.
- Vi er vant til at sejle med forskellige folk, der lejer os, så for os er der faktisk ingen forskel, forklarer kaptajn for Blue Capella Michael Jensen.
- De er søde mennesker, og vi har et rigtig godt samarbejde, tilslutter Kristian Hansen sig.
Mine Counter Measures Danmark (MCM DNK) |
MCM DNK er Danmarks maritime minerydningstjeneste, der er en del af Søværnets 2. Eskadre.
MCM DNK blev oprettet på grund af besparelser i 2010, hvor Forsvaret sparede de egentlige minerydningsskibe væk, men den modulære løsning har vist sig at være smart.
Minerne findes med en sonar, som et mindre droneskib trækker under havoverfladen. Sonarbillederne bliver automatisk sendt til kommandomodulet, der i princippet er to store containere. De er indrettet med flere computere og plads til i alt fem mand, der sidder med hver sin opgave. Nogle gennemgår sonarbillederne, imens andre klassificerer eventuelle miner. Kommandomodulet kan være placeret på land eller på et andet skib. Når sonarbillederne er blevet gennemgået, sejler et andet droneskib hen i nærheden af minen med en undervandsrobot med et kamera. Hvis det er en mine, bliver den sprængt med en ladning sprængstof fra undervandsrobotten.
|