Nyheder
Forlig
Døgnrapport
Arrangementer
Følg Forsvaret
Forsvarets arealer
Publikationer
Det er ikke hver dag, at de små, søvnige byer langs et sidespor på de tyske jernbaner, ser et tog, som det, der torsdag eftermiddag blev sendt af sted fra Holstebro. To togsæt med i alt to Piranha, seks infanterikampkøretøjer (IKK), 14 kampvogne og 16 pansrede mandskabsvogne satte kursen mod det amerikanske øvelsesområde i den tyske by Grafenwöhr.
Resten af bataljonen fulgte efter i biler og lastbiler ned gennem Tyskland.
Forud for afgang er foregået et større logistisk puslespil, som understreger vigtigheden af, at logistikken er på plads.
- Når en lastbil pludselig begynder at mangle olie midt på autobahn, så kan man ikke bare trykke på nogle knapper, for at få det til at gå væk, fortæller kaptajn Uffe Fink, der er overordnet ansvarlig for logistikken, med henvisning til det simulationsspil, som Panserbataljonen ofte øver i. Her kan de logistiske udfordringer fjernes med et simpelt tryk på musen. Dog er der trods grundig planlægning, stadig uforudsete hændelser.
- De sidste par måneder har vi arbejdet intensivt med det her, og vi har også lavet fejl undervejs i planlægningen, som vi har lært af. Men nu er vi her, og det hele lykkedes, fortæller kaptajn Uffe Fink.
Normalt får Panserbataljonen støtte fra Trænregimentet med op mod 100 logistikkere. Det er det ikke blevet til denne gang, men det er en af de ting, som der tages højde for.
Præcision og planlægning
En del af planlægningen har gået på at få tilladelse fra både tyske og danske myndigheder til at transportere de mange tons panser ned gennem de to lande. Efter to dages rejse, er det en spændt logistikenhed, som står i Grafenwöhr og tager imod de to togsæt. Der er ikke meget plads at gøre med, når de mange køretøjer skal læsses af.
- Kampvognene skulle læsses, så bælterne ragede 7-8 centimeter ud i hver side, ellers bliver der problemer med balancepunktet, fortæller oversergent Gitte Vinther, mens hun i sin orange vest monitorerer, at de mange køretøjers besætninger får fjernet kæder og bremseklodser forsvarligt, så de kan få køretøjerne af. En efter en triller de stille og roligt af, besætningerne får samlet deres udstyr og kører ud til deres egne enheder. Hver enhed har sin egen forsyner, der sørger for alt lige fra snørebånd til fordeling af ammunition. I alt skal der 50 tons ammunition til at forsyne Panserbataljonen på denne uges øvelse. Alt sammen bestilt af logistikenheden, som kan ånde lettet op, da det sidste bæltekøretøj uden problemer kører af togets blokvogne.
- Fra nu af, kan vi kun føre os ud af det. Vi må tage udfordringerne, som de kommer, slutter kaptajn Uffe Fink med et grin.
Det tunge logistik: (Faktaboks)
- 50 tons ammunition skal skydes af denne uge.
- 30.000 liter diesel skal der bruges til at holde Panserbataljonen kørerende.
- En togbillet til to Piranha, seks infanterikampkøretøjer (IKK), 14 kampvogne og 16 pansrede mandskabsvogne koster 115.000 euro hver vej. Men det er stadig langt billigere end at skulle transportere dem på lastbiler eller fly.