Russisk korvet i dansk farvand

Russisk destroyer i dansk farvand. Foto: Marinehjemmeværnet

Af Forsvaret og Marinehjemmeværnet

 

For en frivillig besætning om bord på Marinehjemmeværnets fartøj Speditøren fra Fredericia ændrede en weekend med øvelser og træning sig til en skarp opgave med at følge et russisk krigsskib igennem dansk farvand.

 

Egentligt var weekendens sejlads med øvelser og træning planlagt for fartøjsføreren, Kjeld, og hele besætningen på Speditøren. Men de havde også meldt til Søværnets Nationale Maritime Operationscenter (NMOC), at de skulle på havet og var klar, hvis der skulle dukke skarpe opgaver op. Og en opgave blev sendt i deres retning. Fredag fik fartøjsføreren nemlig en melding om, at NMOC havde brug for assistance fra skib og besætning.

 

En russisk destroyer i følgeskab med et tankskib og et andet fragtskib var ved at runde Skagen på vej mod Østersøen og skulle følges på deres transitsejlads gennem dansk farvand.

 

russisk korvet i dansk farvand

Marinehjemmeværnet følger russisk destroyer i dansk farvand i august 2025. Foto: Marinehjemmeværnet

Skærpet overvågning

Opgaven var en del af NATOs aktivitet Baltic Sentry. Her er Marinehjemmeværnet i år på et skærpet beredskab, hvor fartøjer og frivillige besætninger blandt andet bidrager med skærpede opgaver inden for farvandsovervågning.

 

Baltic Sentry er blevet iværksat som følge af tidligere hændelser, hvor der er konstateret skader på kritisk infrastruktur i Østersøen og skal afholde andre fra at gennemføre aktioner mod vores undersøiske, kritiske infrastruktur.

 

 

12 timers sejlads og høje bølger

Speditøren sejlede fredag aften ud fra Fredericia og efter syv timers sejlads, overtog Marinehjemmeværnsfartøjet opgaven fra Søværnets patruljefartøj, Najaden, omkring Anholt.

 

Nu fulgte yderligere 12 timers sejlads ned gennem Kattegat og Storebælt, og det blev en frisk tur for den frivillige besætning med 1,5 til 2 meters bølger ind fra siden og en gennemsnitsfart på 11 knob.

 

”Vi lå og rullede op og ned hele vejen til Rødby, men det stilnede lidt af ved fem-sekstiden om morgenen,” fortæller Kjeld, der kun har ros tilovers for sin besætning, der bed tænderne sammen og løste opgaven. ”Vi er glade for at blive brugt. Og den bedste træning, vi kan få, det jo er at komme ud og løse de opgaver, vi er sat i verden for.”

 

Speditøren holdt sig hele vejen tæt på den russiske destroyer, og besætningen meldte løbende deres observationer til NMOC, som på den måde havde Marinehjemmeværnets øjne og instrumenter til at støtte deres billede af aktiviteterne under gennemsejlingen. 

 

Ved Rødby ventede et patruljefartøj fra Søværnet, som overtog opgaven videre ud til Østersøen.

 

Speditøren sejlede herefter til Marstal og kunne søndag returnere til Fredericia i strålende vejr efter en vel gennemført opgaveløsning og weekendsejlads, hvor der var tilbagelagt over 300 sømil.

 

Opdateret 15.45: Artiklen er opdateret med korrekt betegnelse af det russiske krigsskib.