[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Efter nu  i 3 ½ måned, på vegne af NATO og Danmark, at have stået for ”Air Policing” – opgaven for de tre nye NATO- og EU-medlemslande Estland, Letland og Litauen, er depechen nu videregivet til U.K., der torsdag 14. oktober kl. 1400 lokal tid landede de 2 første af de i alt 4 Tornado F-3 jagerfly, som opgaven kræver.
Belgien løste som første land opgaven i tre måneder fra 1. april til 30 juni, kort tid efter at NATO’s politiske komitè var nået til enighed om at bistå de baltiske lande med opgaven, da disse ikke selv råder over fly til Air Policing. Allerede her bidrog Danmark med brand og redningsspecialister samt baneindfangningsanlæg og bemanding, og den 1. juli overtog Danmark så også hovedopgaven fra belgierne, da 4 danske F-16 fly landede. Efter 3 ½ måned med danske F-16 fly er turen nu kommet til det første af de store NATO-lande.

Farvel til flyene….med sækkepibe-musik
Det officielle program indledtes kl. 1100, da Litauens Flyvevåbenchef mødte den danske F-16 styrkes 60 mand, sagde farvel og udleverede taknemmelighedsgaver.
Klokken 1300 præcis ankom Litauens Viceforsvarsminister fra Vilnius sammen med Danmarks ambassadør Eva Janson og den britiske ambassadør, samt øvrige VIPs, herunder byens borgmester og begge landes militærattachèer . Det hele blev dækket af et talstærkt pressekorps fra både dagblade og TV-stationer.

Piloten gør sig klar til afgang.

Alt dansk og britisk personel stod klar til at følge sceancen og VIPs og pressen fik en sidste lejlighed til at tale med - samt interviewe - de fire danske F-16 piloter, inden de kl. 1330 iførte sig hjelm og G-dragt og kravlede ombord i de fire flot placerede fly.
To britiske ”bag-pipers” – en skotsk og en irsk – akkompagnerede piloter og klarmeldere, og skabte et meget stemningsstærkt billede, foreviget af de rullende tv-kameraer.
Sammen med flyklarmeldere startede piloterne jetmotorerne op. Mens de afprøvede alle flyets funktioner for til slut at ”taxie” ud på startbanen, var Flyvevåbnet vært ved en mindre buffet i den nærmest beliggende tidligere MIG-21 hangar/shelter. Flyvestationen husede indtil Litauens selvstændighed  i 1992 ca. 600 sovjetiske jager- og bombefly samt 30.000 mand, og var den største base i hele østersøområdet. I det lys, og med tanke på litauens hårde skæbne under verdenskrigene og den kolde krig, forstår og mærker man tydeligt det litauiske folks positive følelser over vores tilstedeværelse og det faktum, at man nu er optaget i NATO og EU. Danskernes og briternes tilstedeværelse på denne solbeskinnede dag er det håndfaste bevis herpå.


Sækkepibe afsked til de danske fly.

De fire danske F-16 accelerede èt efter èt hen ad startbanen og steg stejl mod himlen. Efter at have overfløjet Siauliai by to gange og kippet med vingerne som farvel til byen og dens indbyggere, kom flyene lydløst tilbage over Siauliai Air Base og passerede først hurtigt og herefter langsomt hen over presse og VIPs i flot 4-skibsformation, der udløste klapsalver, hvorefter kursen blev sat mod dansk luftrum. I mellemtiden var de to britiske Tornadoer landet og blev hilst velkommen, som danskerne minutter tidligere var blevet vinket farvel.


En del af det talstærke pressekorps spejder mod de startende fly.

Da lyden fra Tornadoernes motorer svandt hen udvekslede den danske og den britiske chef håndtryk som tegn på at ovedragelsen nu var effektueret, mens pressen hastigt rykkede helt tæt på med deres mikrofoner, hurtige spørgsmål og snurrende kameraer. Herefter kom turen til de britiske piloter og navigatører, der 3 timer tidligere var lettet fra deres hjemmebase i Lucas, Skotland, hvorefter VIPs og presse sammen med chefer og presseofficerer fra Danmark og UK hastigt forskød til flyvestationens pressekonference-bygning.

Pressekonference med Danmarks ambassadør
Her indledte Litauens Viceforsvarsminister med at udtrykke en meget stor tak på Litauens og den baltiske landes vegne til Danmark for et særdeles godt samarbejde, for de nære bånd mellem landene samt et veludført job. Med et fast håndtryk overrakte ministeren en gave til det danske flyvevåben, hvorefter han varmt bød briterne velkomne.


Pressekonferencen er i gang.
Herefter var det ambassadørernes tur. Ambassadør H. E. Eva Janson holdt en tale, hvori hun understregede det vigtige og gode forhold mellem Litauen, de øvrige baltiske lande og Danmark, samt mindede om det historiens vingesus vi nu oplevede med et frit Litauen som medlem af NATO og EU. Hun takkede for det samarbejde og den positive behandling, der fra det Litauiske folk var blevet den danske F-16 styrke til del, og var meget glad for at indsatsen i den grad blev påskønnet.
.

Ambassadør Eva Janson omgivet af Forsvarsattachè, F-16 styrkens chef samt assistent.

Afslutningsvist afgav den danske styrkechef, Major Søren Sørensen, et kort statement med et tak for denne gang til vore litauiske værter samt et ”all the best” til briternes chef, og en tydeligt bevæget borgmester for Siauliai rundede af med at overrække gaver til den danske major. Hermed var spørgerunden givet fri til pressefolkene, og igen blitzede det mens tv-kameraer snurrede og reporterne spurgte til både danske og britiske forhold.


Gave fra borgmesteren til den danske styrke.

Til slut var Litauens Forsvarsministerium vært ved en buffet, hvor major Søren Sørensen overrakte et signeret indrammet F-16 luftfoto til H. E. Eva Janson. Ambassadøren takkede mange gange, udtalte at billedet ville få en fremtrædende plads på ambassaden i Vilnius samt at dagen havde været en stor oplevelse, og at hun for første gang havde oplevet F-16 fly på nært hold og set flyvevåbnet udføre formationsflyvning.
Hjemme i Danmark landede piloterne deres fly på Flyvestation Skrydstrup og Flyvestation Aalborg, hvor TV2 stod klar til et friskt hjemkomst interview til aftenens sendeflade.

Hjem med Hercules dagen derpå
Efter at have pakket kontorer og ejendele, og at have tilbragt en velfortjent sidste aften i Siauliai med bl.a. bowling på programmet, stod èt af Flyvevåbnets helt nye Hercules fly klar næste morgen. Det samme gjorde flyvevåbnets F-16 styrke med alt lige fra meteo-rologer, flyveledere og brandmænd til flyspecialister, flytankfolk og administrationsfolk.


 

De eneste der forblev i Litauen yderligere 3-4 dage var de 13 fra ”termination team”, hvis opgave det var at nedtage og fragte den tunge logistik samt køretøjer med færge Klaipeda-Kiel og hjem. NATO-opgaven og mandatet fra det danske folketing var udført, og de mange timers dansk flyvning i baltisk luftrum var slut for denne gang.

Tekst og billeder: Presseofficer Kim Donslund