[Oprindeligt publiceret af Hærstaben]

Af premierløjtnant, Maria Vang Knudsen 

Onsdag var dagen, hvor den britiske divisionschef skulle inspicere den irakisk-iranske grænseovergang Shalamcheh, og derfor var stedfortrædende stabschef, oberstløjtnant Klaus Jakobsen sammen med en deling panserinfanterister og jeg selv, tolken, sendt i forvejen for at sikre området, inden generalen ville lande med helikopteren.

Det danske ansvarsområde strækker sig helt til over til den iranske grænse, og derfor var det danske styrker, som var sendt af sted for at sikre generalen under besøget.

Turen derud bød på en lang tur igennem vores ansvarsområde og dermed en tur gennem områdets forskelligartede natur. Først igennem Rumailah-oliefeltet, som er det største oliefelt i Irak. Her er ubeskriveligt fladt så langt øjet rækker. Der er en smule spredt, lav, halvvissen vegetation og boretårnene troner i området med deres konstant brændende flammer.

Pigtråd og miner
Herefter kørte vi videre over på East-bank, som er den østlige bred af Shatt Al-Arab, hvor floderne Eufrat og Tigris løber sammen, inden de løber ud i den Arabiske Golf. East-bank er et af de få områder i det danske område, der kan betegnes grønt og frodigt. Her er grønne marker, palmeplantager og græssende vandbøflerne i vådområderne.

Fra East-bank fortsatte vi østover mod Iran, kørte ud gennem ørkenen og krydsede her de gamle forsvarslinjer fra Iran-Irak-krigen i 80'erne. Flad sandørken, der med ca. en kilometers mellemrum er gennemskåret af 10 meter brede bælter af pigtråd, som strækker sig kilometer efter kilometer gennem ørkenen parallelt med grænsen.

I området ligger enorme mængder af gammel ammunition og miner af alle mulige slags. Vi rullede videre ud gennem ørkenen helt ud til grænseovergangen Shalamcheh ved den iranske grænse.

Danske soldater sikrer ved grænseovergangen 'Shalamcheh'.

Grænseovergangen Shalamcheh ligger 20 km øst for Basra, og er den eneste lovlige grænseovergang i Basra-regionen. Den er af stor økonomisk betydning for området, og vidt forskellige varer krydser grænsen her, i særdeleshed byggematerialer til den igangværende genopbygning af Irak, men desværre også mange illegale varer, herunder sandsynligvis narkotika, våben og sprængstoffer.

Smuglere
Selve grænseovergangen kan ikke betegnes som velfungerende. Det er de irakiske sikkerhedsstyrker, som er ansvarlige for kontrollen af mennesker, køretøjer og materiel, der krydser grænsen, men tidligere inspektionsbesøg har vist, at der er utilstrækkelige sikkerhedsforanstaltninger, og at mange køretøjer kan køre igennem uden på nogen måde at blive undersøgt.

Derved har smuglere og terrorister mulighed for at smugle mangt og meget ind over grænsen fra Iran til Irak, og derfor gør de internationale styrker en indsats for at udbygge samarbejdet med irakerne omkring sikkerheden og effektiviteten ved grænseovergangen.

Man arbejder sammen om at lave en ensartet procedure for krydsning af grænsen, blandt andet håber man på at begrænse mængden af instanser som folk skal passere og risikerer at skulle betale ofte tvivlsomme afgifter til for at krydse grænsen.

Få personer og køretøjer bliver stoppet og kontrolleret ved Shalamcheh

Der er igangsat byggeri af forskellige kontorer til grænsekontrollen, og der er udnævnt én overordnet chef for området. Det er, som den britiske general sagde, allerede en kraftig forbedring, at der er sket en samling af ansvaret for de 4-5 forskellige kontrolinstanser, som folk skal igennem. Men vi arbejder på yderligere forbedringer, og der sker stadig fremskridt fra kontrolbesøg til kontrolbesøg.  

Der går dog nok endnu et stykke tid, og der skal foretages mange flere kontrolbesøg, før man ikke længere oplever at grænsetrafikken går i stå, når de multinationale styrker melder deres ankomst.