[Oprindeligt publiceret af Hærstaben]

Redigeret af Jørgen Pedersen
major, presseofficer.

Således gik august i Kosovo med generelt strålende solskin, men her på det sidste begyndte der at komme en del heftige regnskyl og temperaturen faldt i en periode så meget, at en ikke-navngivet stabsofficer fra ingeniørtropperne fluks rekvirerede sin vinterdyne fra Danmark.

Landskabet eller rettere terrænet - som en soldat ville sige - er en del mere anderledes, end hvad en dansk soldat kender hjemmefra - også selv om Oksbøls lumske indlandsklitter kan kræve en sikker og stabil hånd på rat og terrængearstang.

Vejnettet hernede er ikke specielt veludbygget, og man ender hurtigt ude på små ufremkommelige jordveje, når man forlader hovedfærdselsårerne.

Panserinfanterikompagniet har allerede kørt snesevis af patruljer og har opbygget et godt kendskab til omgivelserne, men en aften fik man "et vink med en vognstang" om, at de fedtede og lerede veje kræver chaufførens fulde opmærksomhed hele tiden.

Pludseligt - under en natpatrulje - stod et af patruljekøretøjerne bogstavelig talt på afgrundens rand, og efter at have vippet frem og tilbage et par gange, rutschede den ned ad en stejl skråning, indtil køretøjet lå på siden i et buskads ca. ti meter nede.

Heldigvis har "fru Fortuna" et godt øje til KFOR 15 i almindelighed og panserinfanterikompagniet i særdeleshed og fire chokerede, men uskadte soldater kunne kravle ud af køretøjet og vente på, at hjælpen ville nå frem. En enkelt soldat blev indlagt til observation på felthospitalet natten over, men ellers slap alle uden skader.

Grundet mørket og den smalle og lerede vej valgte man at udsætte bjærgningen af køretøjet, indtil det var blevet lyst.

Seniorsergent Marc Rasmussen slæber bjærgningsmateriellet frem.
 
Stabskompagniets bjærgningssektion består af erfarne folk, for hvem ingen opgave kan blive for stor, og efter en målrettet indsats stod det forulykkede køretøj igen på vejen.

Bjærgningssektionen magter også det lange seje træk.

Dette uheld fik bataljonschefen til at konkludere, at noget måtte gøres i en fart, da man ikke kunne forvente at blive ved med at forpagte heldet.

Underafdelingschefer fik nu til opgave om at skabe et fornyet overblik over status på personellets køreruddannelse og i forlængelse deraf iværksætte målrettede uddannelsesaktiviteter, der kan bibringe alle kørerne yderligere forudsætninger for sikker kørsel under vanskelige betingelser, således at risikoen for uheld kan minimeres.

Bataljonens militærpolitienhed spiller en vigtig rolle i opretholdelsen af en god færdselskultur blandt de øvrige soldater, idet man i samarbejde med andre lokale og militære politienheder moniterer færdslen med præventivt formål.

Men en gammel militærpolitisoldat har belært sine yngre kolleger med dette fyndord: "Man kommer ikke langt med tomme trusler om sanktioner".

Med dette visdomsord in mente har MP valgt at lave hastighedskontroller, hvor man kontrollerer både militære og civile køretøjer. De sidstnævnte dog kun i samarbejde med de lokale politimyndigheder.

Militærpolitiet kigger langt efter trafiksyndere.

Fra tid til anden hænder det så, at en fortravlet dansk soldat bliver bragt til standsning af MP og får en venlig henstilling om, at han skal huske at læse skiltningen, og hvis han er rigtig uheldig, kan det ske, at denne henstilling også kommer til udtryk ved næste lønudbetaling som et ubehageligt fradrag i nettolønnen.

Konstabel Jonassen fra panserinfanterikompagniet beretter om den forgangne uge:

- Så gik uge 35 for MECH INF COY i Camp Olaf Rye, og det blev en uge, der ud over standardtingene som patrulje og idræt, mest af alt kom til at dreje sig om CRC. CRC, som står for Crowd Riot Control, er, for dem der ikke ved det, når vi påklæder os skjolde, hjelme samt benskinner, for derefter at øve os i at holde store demonstrationer tilbage.

Der er blevet trænet i CRC lige siden vi kom herned, og torsdag aften trænede hele kompagniet så samlet som generalprøve til lørdag, hvor vi skulle deltage i en stor CRC-øvelse i den franske lejr.

Panserinfanterikompagniet træner Crowd Riot Control.

Generalprøven gik fint, og tidligt lørdag morgen gik turen så til den franske lejr, Novo Selo, hvor vi skulle deltage i en stor øvelse sammen med belgiske, græske og franske soldater.

Efter et par dage med overskyet vejr i starten af ugen valgte varmen selvfølgelig at komme tilbage netop lørdag, hvor øvelsen skulle foregå. Så efter en veloverstået øvelse var det en flok trætte og svedige, men også glade soldater, der vendte tilbage til Camp Olaf.

Ud over alle os danskere bor der i Camp Olaf Rye også en deling franske soldater. Disse franskmænd havde tirsdag formiddag inviteret vores kompagni til at komme og kigge på deres våben samt deres køretøjer.

Dette var noget, vi alle fandt meget interessant, da de franske våben og køretøjer er meget anderledes end vores egne. Så nysgerrigheden var stor hos os, og franskmændene var flinke til at besvare alle vores spørgsmål.

Patruljer er der selvfølgelig også blevet kørt i uge 35, og som i de to foregående uger er disse løbet af stablen uden de helt store problemer.

Befolkningen hernede er meget venlig og glad, når vi kører patruljer i området, så der er ingen problemer med at komme ud og tale lidt med lokalbefolkningen.

En patrulje studerer havearkitektur.

Det eneste, der i denne uge har gjort patruljerne lidt vanskeligere end normalt, har været al den regn, vi har fået. Regnen havde gjort vejene hernede noget sværere at køre på, så kørerne har skullet være oppe på tæerne.

Sidst, men ikke mindst, havde vi af DBU fået et antal billetter til Danmarks U21 landskamp mod Makedonien lørdag aften.

Grundet den store CRC øvelse var der desværre ikke så mange fra vores kompagni, der kunne komme med til fodbold, men de, der kom af sted, har fortalt, at det var en rigtig god oplevelse. Og den blev jo ikke mindre kedelig af, at Danmark vandt 3-0.

U21 fodboldlandsholdet takker DANBN/KFOR15 for opbakning.

Alt i alt en rigtig fin uge i Camp Olaf Rye, så hvis alle uger hernede kunne blive som denne, kommer de seks måneder til at "flyve af sted."