[Oprindeligt publiceret af Hærstaben]

Af Allan Poulsen, seniorsergent

Danish Deployable Communications and Information System Module A fortsætter driften af NATO's signalmidler på Bagram Airfield, i ISAF's Hovedkvarter i Kabul og på Kandahar Airfield.

Forward Support Team (FST) var for knapt to uger siden blevet "tasked" eller på godt dansk, varslet om en forestående opgave. Opgaven var, at kontrollere og vedligeholde særligt signalteknisk udstyr og samtidig medvirke til at videregive informationer til det signalpersonel, som skal betjene og vedligeholde signaludstyret.  

FST blev varslet om opgaven sammen med vores samarbejdspartner i Kabul, Second Line Support (SLS), en del af Signal Support Group, en enhed, som vi selv forrettede tjeneste ved i 2005, sidste gang Danish Deployable Communications and Information System Module A var på stedet

Gruppen, som skulle sendes ud til Provincial Reconstructions Teams (PRT) Lashkar Gah, havde et stort dansk islæt - KOBO, Mik og LC fra FST og SLS i Kabul, samt en canadier og en amerikaner. Formålet var at efterse og vedligeholde udstyr, som er vitalt for samtaletrafikken mellem de faste hovedkvarterer og al flytrafik i Afghanistan, med særlig fokus på vores område. Opgaven bestod samtidig i at afdække eventuelle problemområder, som efterfølgende kan afhjælpes på kommende opgaveture i den sydlige del af Afghanistan - vores indsatsområde.

Black Hawk take off.

Forud for opgaven var der blevet indhentet oplysninger omkring udstyret således, at der kunne ydes den bedst mulige service. Forud for sådan en opgave er der et stort arbejde omkring booking af fly i denne forbindelse fra Kabul til Kandahar - specielt kan det være vanskeligt at booke en helikoptertransport på grund af den aktuelle taktiske situation og andre behov. Men når alt går op i en højere enhed, så lykkedes det - heldigvis.

Vores samarbejdspartnere kom rettidigt, og efter indkvartering i vores meget socialt anlagte 300 mands telt var det tid for koordinering af opgaverne inden afgangen meget tidlig næste morgen.

Transporten var "as usual" - fristes man næsten til at sige - med en Black Hawk helikopter. Igen blev sikkerheden gennemgået inden afgang og materiellet lastet. Helikopterens våben blev afprøvet kort tid efter afgang, hvilket giver en vis tryghed, og efter 45 minutter i luften kom det samlede team til den nu velkendte destination, Lashkar Gah. 

Signaludstyret blev hurtigt fundet, kontrolleret og efterset. Der var samtaler med det engelske signalpersonel omkring den fortsatte betjening og vedligeholdelse af udstyret. Udstyret er i princippet fjernstyret, men skal kunne betjenes, når og hvis behovet opstår. Som en særlig kontrol blev den tilhørende generator kontrolleret.

Klar til næste opgave.

Da opgaven var - well done - var det tid til hjemtransport - men nu går det desværre ikke altid, som præsten prædiker og den planlagte helikopter tilbage til Kandahar Air Field (KAF) var ikke lige til stede. Men når man er strandet langt væk fra "hjemmet", så gør man sig mange anstrengelser for at komme hjem - således også FTS. Man kan ikke blot gå ned på hjørnet og hyre en taxa - så opfindsomheden kommer på prøve. Tilfældigvis opstod der en mulighed for, at vi kunne hoppe på en Chinook helikopter, som godt nok ikke skulle til KAF, men den skulle dog mellemlande i Camp Bastian.

En flyvetur med en Chinook er lidt af en oplevelse, idet netop denne type helikopter arbejder efter princippet ned og røre jorden og af sted igen på kortest mulig tid, så det er ind og ud i en fart også med tungt materiel. Mik vil nok tilføje, at en flyvetur i en vildt slingrende Chinnok med åben lasteluge - ikke lige er hans kop te.

Chinook.

Mulighederne for at komme til KAF kunne være større fra Camp Bastian, så ombord og af sted. Heldet var med FTS - der var en Hercules C-130, som fløj mod KAF med ankomst sent om aftenen. I den forbindelse vil FST gerne takke den danske bataljonschefkører for transporten af det tunge udstyr - hvilket hermed være gjort.

I den mellemliggende tid var der foregået en del arbejde bag kulisserne med at aflyse den planlagte morgentur til Kabul. Disse forberedelser kunne heldigvis annulleres og den del af teamet, som skulle til Kabul kunne komme videre næste morgen som planlagt. 

Uden mad og drikke duer vores helte ikke, og naturligvis blev FST forplejet såvel i Lashkar Gah som i Camp Bastian, hvor de som den naturligste ting i verden spiste på den lokale Pizza Hut - velbekomme og velkommen hjem igen. 

Besøg af kompagniets næstkommanderende
I juli tiltrådte kompagniets nye næstkommanderende -Tagge. Efter en velfortjent sommerferie var han så småt ved at lære sit nye kompagnis mangeartede funktioner. Kendskabet har bragt ham rundt i verden - et besøg ved vores NATO-bataljon i Maastricht, Holland, på øvelse i Stavanger, Norge og her i KAF, Afghanistan.
Så "Join DCM and see much of the World" - næsten en lille stillingsannonce.

Tagge havde fået rejsen arrangeret af bataljonen i Maastricht med afrejse fredag, og for at det ikke skulle være løgn, skulle han turen omkring Dushanebe, Tajikistan, hvor han skulle have været indtil tidlig mandag morgen, men flyet var aflyst - nej det var ikke et SAS fly af typen Dash - men en fransk Transall.

Stor var overraskelsen, da Tagge pludselig stod i kontoret på kommandostationen, hvor Poulsen tabte undermunden af bar overraskelse. Heldet havde åbenbart været med ham, og han havde skaffet sig nogle gode belgiske flyvervenner, som havde arrangeret, at han kunne rejse med dem via kanaler, som vi ikke kender, til Kabul og derfra til Kandahar.

Tagge tilbragte et par dage hos os her i Signalteamet, hvor han fik lejlighed til at konstatere, hvad kompagniet laver, når vi er på øvelse eller på mission. Der var rig lejlighed til at foretage detaljerede iagttagelser af de komplicerede arbejdsopgaver, som kompagniets dygtige teknikere udøver.

Sent tirsdag var det tid til afsked Tagge skulle rejse hjem igen. Men inden hjemrejsen kunne begynde, var der et stort papirhelvede og bureaukrati, der skulle gennemleves. Hvis Tagge havde nogen som helst viden om, hvad andre foretog sig, for at han skulle have en let og problemfri hjemrejse, ville han stå i en temmelig stor taknemmelighedsgæld til nogle ganske få, men vigtige personer. Men hjem kom Tagge og heldigvis for det.
  
Færdselsuheld
På Kandahar Airfield er der etableret en restriktiv hastighedsgrænse på 16 kilometer i timen. En hastighedsgrænse, som et enkelt medlem af power teamet dog ikke helt overholdte, hvilket medførte, at en hollandsk militærpolitipatrulje standsede bilen og meget alvorligt foreholdt et antal overtrædelser for føreren. Men selv med en hastigheds overskridelse på 90 % lykkedes det overkonstablen at snakke sig fra videre tiltale. 

Endvidere er området oversået med "fuldt stop" skilte, så der skulle være styr på færdselssikkerheden - men vores tilknyttede depot 38, som udelukkende har til opgave at udlevere signalteknisk udstyr til brug for os her på KAF, har netop oplevet det modsatte.  Depotet har mange nationaliteter tilknyttet, blandt andet en venlig spanier, som "kun" har været på KAF i en lille uges tid. På trods af alle sikkerhedsbestemmelser og færdselstekniske hindringer lykkedes det ham at påkøre Chief Comms Toyota og beskadige kofangeren - "surt show" - men heldigvis ingen personskade.


 
Solouheld.

Medens vi taler om solouheld, så har signalteamets ellers så omhyggelige og patetiske seniorsergent været så uheldig at forveksle to forskellige sprayflasker. Den ene med trykluft til rengøring af blandt andet tastatur og den anden en oliespray.

Spray flasker - Komprimeret luft og WD-40.

Forvekslingen af sprayflaskerne var ved at udløse den første krig mellem Belgien og Danmark i nyere tid. Den stakkels uheldige seniorsergent "kom til" at forveksle indholdet, og derved sprøjtede en god belgisk kollega rustolie på sine benklæder. At han blev forledt til fejltagelsen er en selvfølge.

Fødselsdag

Fødselaren Andrè.

Ugen blev endnu engang afsluttet med en fødselsdag. Vores gode tyske kollega André fra Help Desk fyldte et kvart århundrede. I lighed med de øvrige fødselsdage var der samlet ind til ham. Gaven var lidt anderledes i forhold til tidligere og mere fantasifuld - nemlig en lommekniv af god kvalitet, og for det overskydende beløb kunne André selv spæde lidt til og opnå en kropslig tilfredsstillelse i KAF Beauty shoppen. 

Alle som havde fri og enkelte på job deltog i fødselsdagen, som naturligvis også havde et kulinarisk islæt i form af sandwich og kolde sodavand. Fra det tyske Nationale Støtte Element havde chefen sendt sine bedste ønsker på dagen og et diplom. Sascha - den tyske leder for Help Desk holdt en kort tale, hvorefter vi alle sang med på den internationale fødselsdagssang "Happy Birthday"

Confirmed kill
Signalteamets indkvartering er relativt god - vi bor meget socialt mellem fem og seks mand på hvert værelse, som er på godt 20 kvadratmeter. Men, at vi også skal dele det med mus, er nok lige i overkanten. Så vores aldrig svigtende forsyner, Karg, havde naturligvis fremskaffet musefælder til det værelse, hvori den formastelige mus var blevet konstateret.

Confirmed kill - the late mr. Mouse.

Intet mindre en ti musefælder blev opstillet på strategisk vigtige steder i værelset uden resultat - men da et par af fælderne blev flyttet ud på gangen, var der straks bid.  

ISAF Hovedkvarter i Kabul
Rygters bureau fortsætter sin informationsrække fra hovedkvarteret i Kabul under slagordene "intet for stort eller småt". Velinformerede personer tæt på de omtalte oplyser, at der er foregået en væsentlig hamstring af kokosolie i Kabul området. Hensigten med dette opkøb er uvist, men at signalteamets to "muskuløse" tvillinger er set bevæge sig rimeligt glinsende omkring i området.

Inden afrejsen til ISAF havde chefen for kompagniet - BF - udtalt, at han forventede, at alt personel sørgede for at holde deres fysiske form ved lige og gerne forøgede muskelmassen og konditionen. Det kan gøres på mange måder, heriblandt deltagelse i de forskellige idrætstilbud, som hovedkvarterets idrætskonsulenter tilbyder.

Et af tilbudene var at deltage i et Kick-boksningsprogram, hvilket Birgitte og LC gjorde. Birgitte udtaler, at det er meget hårdt og fysisk krævende, hvorimod LC er knapt så kraftig i mælet, hvilket måske skyldes, at han blev ramt i skridtet af Birgittes ene knæ. Som en følgevirkning går LC lidt foroverbøjet, og hans stemme er i et noget højere toneleje en tidligere
- Men det går forhåbentlig over til næste gang, udtaler Birgitte.

Nordic Place - a place to go
Det skandinaviske telts succes fortsætter. Efter at der er blevet etableret en pay per view forbindelse, hvorpå der kunne ses udvalgte fodboldkampe, har der været fuldt hus. Sverige mod Danmark og Danmark mod Liechtenstein var absolutte træffere med fuldt hus. Aftenerne blev kombinerede fodbold- og hyggearrangementer med pizza og fritter til natmaden. Jo, det er blevet en publikumssucces og et godt samlingssted.


 
Koncentrerede fodbold tilskuere. 

Støtte til Aviation Afghanistan - Second Line Provincial Reconstructions Teams Signal Support Group, HQ ISAF, Kabul.

Medens FST, Kandahar Airfield beskæftigede sig med PRT i den sydlige del af Afghanistan, har vores kollegaer i nord været på tilsvarende mission, som beskrevet først i artiklen.

På opgaven deltog en af vore dygtige piger, Birgitte, som en del af det udsendte team fra Second Line Provincial Reconstructions Teams Signal Support Group (2. Line PRT SSG) bestående af to canadiere, en amerikaner og Birgitte.

Efter transporten til Bagram Airfield fra Kabul i pansrede biler, hvor blandt andet Alexander og Q deltog, klargjorde det lille team sig til videre transport til Forward Operating Base (FOB) Ghazni, som er placeret sydøst for Kabul, en god 45 minutters flyvetur fra Bagram. Transporten til og fra Ghazni foregik i en af de store Chinook helikopter sammen med afprøvningsudstyret. 

Testen af udstyret blev foretaget og efter endt afprøvning vendte teamet hjem igen via Bagram.

Bagram Airfield
Signalfolkene på den afsides liggende Bagram Airbase (BAF) har i denne uge fejret Troels´ fødselsdag. På grund af vagter har det været vanskeligt at gøre en stor dag ud af dagen. Men Troels har dog fået lykønskninger via telefon.

Troels oplyser, at der er planer lige på trapperne omkring en forestående flytning af området, hvor signalteamet gør tjeneste til en lokalitet godt fire kilometer fra den nuværende placering. Afstanden som signalteamet skal flytte siger lidt om de store arealmæssige forhold, som signalteamet har på BAF.  

Signalteamet på BAF.

For kort tid siden havde signalteamet besøg af et arbejdssjak fra det såkaldte Communications Logistics Depot (CLD). Sjakket havde efterset og foretaget reparation af den generator, som signalteamet er meget afhængig af. Desværre er det sådan med elektronik og mekanik, at selv den bedste kontrol og undersøgelse ikke kan afsløre alt - og det viste sig desværre, at der er opstået nogle småproblemer, som skal overvåges, så de ikke bliver forværret.

Generator 75 kw.

Derfor er Sanne blevet "udnævnt" til generatormekaniker, et job hun har udført til UG med kryds og slange ofte indsmurt i olie til helt op over albuerne. 

Første måned gået
Vi er nu langt over en måned henne i vores udsendelse, og selvfølgelige er der langt til målet - at være tilbage ved vores familier og venner. Men kan det være en stor trøst, så har vi det faktisk godt. Vi udfører vores arbejde, så godt vi formår, og på den måde går tiden nemmere for os. Men vigtigst af alt er, at vi passer på hinanden og ønsker, at I passer på jer selv.

Solnedgang over Camp Bastian.