[Oprindeligt publiceret af Hærstaben]

Fotos: Bravo-kompagniet, ISAF 11

Den stærke strøm i Helmand-floden kan stoppe selv det mest sejlivede køretøj. På vej hjem fra en operation krydser en engelsk enhed den 100 meter brede Helmand-flod. Flere køretøjer er kommet over, men et køretøj sidder fast i den løse flodbund. Et andet køretøj kører tilbage for at trække det frit. Hvad burde være en simpel opgave, bliver pludselig i stedet til en større redningsauktion.



De to engelske køretøjer fanget i floden.


Når nøden er størst, er hjælpen nærmest
På aftenmødet denne fredag bliver det oplyst, at en deling fra en engelsk enhed er kørt fast i Helmand-floden. Det danske Bravo-kompagni tilbyder straks sin hjælp med at redde de strandede køretøjer. Mindre end to timer senere er Bjærgningssektionen, støttet af en engelsk bjærgningssektion og sikret af en deling fra Bravo-kompagniet på vej til de nødstedte.

Vejret er ikke det bedste. Det er blæst op og sandet er begyndt at flyve. Da enheden nærmer sig stedet, hvor de engelske køretøjer holder, beslutter delingsføreren at vente med at fortsætte til det bliver lyst, og delingen overnatter derfor i det fri. Denne type redningsaktioner egner sig bedst til dagslys, da det kan være svært at orientere sig om tilkørselsforhold, strømforhold og lignende i mørke.

Vandets kræfter er enorme
Opgaven ser enkel ud, og bjærgningsvognen kører ud i floden og frem mod de havarerede køretøjer. Strømmen er så kraftig, at den flytter den 53 tons tunge bjærgningskampvogn en halv meter sidelæns, så sektionsføreren beslutter at køre tilbage på land for at vurdere situationen igen.

Lederen af den engelske bjærgningssektion beslutter at forsøge, om han kan komme tættere på og få fastgjort en wire til de strandede køretøjer. Den danske bjærgningsvogn sætter en wire fast for at sikre, at de kan trække den engelske bjærgningsvogn op, hvis også den kommer til at sidde fast. Kun tre meter fra opgiver han, da store mængder vand trænger ind køretøjet.



Første forsøg med at bjærge. Der er godt tre meter imellem de to køretøjer.


- Vi er fast besluttede på at skulle have fat i to trækøjer på det forreste køretøj, fortæller Ole, der er seniorsergent og fører for bjærgningssektionen. Problemet er, at trækøjerne sidder mere end en meter under vandoverfladen, og den stærke strøm gør, at de er så godt som umulige at få fat i.

Bliver afbrudt af beskydning
To soldater forsøger at svømme ud til køretøjerne, men den meget kraftige strøm tvinger de to svømmere forbi deres mål uden at komme i nærheden af det. Bedst som de to svømmere kommer i land, bliver redningsaktionen midlertidig standset, da de pludselig beskydes fra en ruin 250 meter væk. Alle går i stilling og beskyder stedet, hvor der bliver skudt fra. Bravo-kompagniet beskyder ruinen med kanonen på infanterikampkøretøjet, og kort efter ophører beskydningen. Bjærgningen kan fortsætte.



Den stærke strøm gør det meget svært at få fastgjort wiren.


- Jeg har ikke meget lyst til at lave samme stunt som de to svømmere, men jeg har ikke den fjerneste ide om, hvordan jeg kommer derud og får sat en wire på vognene, siger Ole og fortsætter. Jeg beslutter at køre ud fra en lidt anden vinkel og bruge kranen som planke, som vi kan kravle på over til havaristerne.

Dette lykkes, og der sættes en trækstrop fast i det forreste køretøj, og bjærgningen kan begynde. På grund af den stærke strøm og den meget bløde flodbund er det nødvendigt at være meget forsigtig for ikke at ødelægge noget på vognene. Under bjærgningen er køretøjerne trukket skævt op af vandet, og det gør, at bælterne er fyldt med sand og sten. Inden hjemtransporten får bælterne en grundig rengøring, så de kan køre rundt.



Bælterne skal rengøres før hjemtransport.


24 timer senere er enhederne tilbage i Camp Price med de havarerede køretøjer. Alle er godt trætte, men hjemme og i god behold.