Soldater på kamp- og overlevelsesbanen i Haderslev

Kamp- og overlevelsesbanen KOB#13 er opkaldt efter de soldater fra XIII Lette Infanteribataljon, der har bygget den. Foto: Tue Skals / Forsvaret

Tekst: Tue Skals / Forsvaret

 

Artiklen er fra Forsvarets medarbejdermagasin Honnør #11, december 2025. Se hele magasinet her.

 

I øvelsesterrænet lidt uden for Haderslev har en lille gruppe soldater henover sommeren knoklet for at etablere Danmarks første kamp- og overlevelsesbaner. En af banerne har fået navnet KOB#13 (kamp- og overlevelsesbane). 

 

Her er gravet løbegange, hvor man kan bevæge sig uset af fjenden, og banen er omkranset af et levende hegn, hvor man også kan bevæge sig. Nok mest for dramatisk effekt er der i området placeret nogle udtjente pansrede mandskabsvogne, hvor der er påmalet et stort ’Z’. 

 

I arbejdet for at skabe en realistisk oplevelse møder den enkelte soldat også kratere fra artillerinedslag, pigtråd og sorte plastictønder med indvolde fra dyr – og ikke mindst en fjende, der yder modstand. 

 

”Det er ikke en actionbane, hvor de bare skal have en fed oplevelse. De skulle gerne lære noget,” fortæller major Franz Stærk fra Tjenestegrensafdelingen for Kamptropper og Kamptjeneste ved Slesvigske Fodregiment. 

 

Han er en af hovedarkitekterne bag KOB#13, der er opkaldt efter de soldater fra XIII Lette Infanteribataljon, der har bygget den.

 

”Det har været hårdt arbejde. Men vi er selv ret godt tilfredse,” siger Franz Stærk om den simulerede kampplads, der indtil videre har status af prototype. Efter endt evaluering skal der bygges kamp- og overlevelsesbaner i hele landet. 

 

I forbindelse med prototypen har Slesvigske Fodregiment etableret 16 andre kampbaner, der hver har fokus på forskellige færdigheder, som er vigtige for uddannelsen af de værnepligtige. Bane 1 er til indøvelse af håndgranatkast. Bane 2 er til nærkamp. Der er en bane til vandpassage,n bane til rensning af løbegange, en til materielkending og så videre. 

 

KOB#13 er en decideret overlevelsesbane, som kan bruges af flere grupper på én gang. Men inden man kan blive sluppet løs på KOB#13, skal soldaten gennemgå KOB#12, som er et spindelvæv af baner. Her træner man de helt grundlæggende, basale og afgørende færdigheder, der gør, at man kan gå i kamp og overleve. Soldaten bliver mødt af en instruktør i skjul, bevæbnet med paintballvåben.

 

”Hvis du gentagne gange oplever en stikkende smerte på kroppen, og dit synsfelt er blokeret af en tyk, rød plet, ja, så er det simpelthen, fordi du ikke er god nok til at bevæge dig taktisk igennem området og ikke bruger de dækninger, der skal redde dit liv. Og så må du igennem banen én gang mere, så du bliver en bedre soldat,” lyder det nådesløst fra Franz Stærk.

 

Materiel til brug ved de i alt 17 baner ligger klar ved hver ”post”. 

 

”Vi samler alt det uddannelsesmateriel, der skal bruges på banerne, i containere ved hvert enkelt område eller bane. Det vil sige, at alle sparer en masse tid, når de ikke først skal forbi depotet på kasernen eller andre steder i landet og samle det sammen, de skal bruge. Det står klar til dem derude,” fortæller Franz Stærk.

 

Jeg kan sige det meget klart. Vi skal uddanne og forberede vores soldater på krig. Og denne bane skal være med til at uddanne dem og give dem den fysiske og psykiske robusthed, der er nødvendig.

Brigadegeneral Henrik Lyhne

 

Soldater på kamp- og overlevelsesbanen i Haderslev

KOB#13 har status af en prototype. Efter evaluering skal der bygges kamp- og overlevelsesbaner i hele landet. Foto: Tue Skals / Forsvaret

Inspireret af virkelige begivenheder

Siden 2024 har repræsentanter fra Forsvaret løbende besøgt Ukraine for at indhente erfaringer fra ukrainernes kamp mod de russiske invasionsstyrker. For Hærens vedkommende har besøgene resulteret i en lang række initiativer, hvor de fleste allerede er i gang med at blive implementeret. Det drejer sig blandt andet om etablering af skyttegrave og anskaffelse af mørkekampsudstyr og angrebsdroner. Også KOB#13 er bygget med inspiration fra Ukraine. 

 

Ifølge næstkommanderende i Hæren, brigadegeneral Henrik Lyhne, er KOB#13 et vigtigt element i uddannelsen af danske soldater:

 

”Jeg kan sige det meget klart. Vi skal uddanne og forberede vores soldater på krig. Og denne bane skal være med til at uddanne dem og give dem den fysiske og psykiske robusthed, der er nødvendig.”

 

Henrik Lyhne har selv besøgt Ukraine, og inspirationen til KOB#13 er hentet direkte fra de ukrainske øvelsesterræner. 

 

”Ukrainerne har typisk 45 dage til at uddanne civilister til soldater. De skal forberede dem på den virkelighed, som de møder ved fronten på dag 46. De har ikke råd til at have soldater, der går i chok ved første møde med fjenden. Derfor fyrer de den også af på deres overlevelsesbaner. Blandt andet oplevede vi, at de skyder på soldaterne med romerlys og raketter. Og de kaster ting i hovedet på dem fra droner,” siger Henrik Lyhne, der understreger, at KOB#13 er bygget til danske forhold og derfor ikke går helt så langt som en overlevelsesbane i Ukraine. I modsætning til i Ukraine, der jo er et land i krig, har opgaven været at finde en løsning, hvor man styrker soldaternes robusthed uden at påføre dem fysiske eller psykiske skader.

 

”Vores sikkerhedsbestemmelser sætter en fornuftig grænse for, hvad vi kan under uddannelsen af vores værnepligtige, og vi har bestemt ikke noget ønske om, at de skal løbe skrigende bort. Men vi går så langt, som vi finder det nødvendigt,” siger brigadegeneralen.

 

Snarlig godkendelse

Ifølge Henrik Lyhne har man alene kopieret de elementer, som giver mening for danske værnepligtige og for den sags skyld stående styrker, som han mener i øvrigt også kan få noget ud af banen. 

 

KOB#13 skal nu testes og derefter udbredes til hele landet. 

 

”KOB#13 og alle de andre baner er en prototype. Når vi er enige om, hvilke elementer der skal indgå i overlevelsesbanen, skal lignende baner etableres i øvelsesterræner i hele landet. Det samme gælder de mindre kampbaner, som også er under udvikling her i Haderslev,” siger Hærens næstkommanderende.

 

Banerne i Haderslev afventer nu den endelige godkendelse. Godkendelsen forventes at lande inden udgangen af året, hvorefter etablering af banerne i resten af landet kan begynde.

 

Artiklen er fra Forsvarets medarbejdermagasin Honnør #11, december 2025. Se hele magasinet her.