Produktions- og ingeniørpraktikanter fra Aarhus Universitet og Danmarks Tekniske Universitet fik mulighed for at besøge Lockheed Martins fabrik i Fort Worth, Texas.

Produktions- og ingeniørpraktikanter fra Aarhus Universitet og Danmarks Tekniske Universitet fik mulighed for at besøge Lockheed Martins fabrik i Fort Worth, Texas. Foto: Lockheed Martin.

Rammer og regler for partnerskab og ordrer

Det er i rammerne for partnerskabet aftalt, at de otte partnerlande, herunder Danmark, ikke må fremsætte et krav om modkøbsaftaler eller industrisamarbejde i forbindelse med en anskaffelse af F-35. Under partnerskabet bliver partnerlandenes nationale industrier tildelt ordrer efter det såkaldte ”best-value”-princip, der bl.a. fokuserer på pris, kvalitet og leveringssikkerhed. Dette har været gældende siden 1997, hvor Danmark ved aktstykke 342 indgik i den første udviklingsfase af F-35 flyet.

 

Anskaffelser styres af Joint Program Office

Aktuelle anskaffelser relateret til F-35 kampfly er alle iværksat af Joint Program Office (JPO) – hovedkontoret for Joint Strike Fighter-programmet (JSF). Dette sker ved udsendelse af en såkaldt Request for Information (RFI), hvor relevante virksomheder besvarer et spørgeskema. RFI-processen må ikke forveksles med en traditionel anskaffelsesproces i FMI.

Behandlingen af danske virksomheders RFI-besvarelser er forankret i F-35 Kampflyprogram ved Forsvarsministeriet Materiel og Indkøbsstyrelse.

Eventuelle spørgsmål rettes til virksomhedens respektive brancheorganisation eller til F-35 Kampflyprogram på FMI-KTP-NFP@MIL.DK

 

Danske virksomheder har vundet ordrer

Der er i dag over 1.900 virksomheder involveret i produktionen og vedligeholdelsen af F-35 kampflyet, hvoraf langt størstedelen er placeret i USA. Flere danske virksomheder har også vundet ordrer inden for rammerne af partnerskabet.

Multicut vandt i 2015 en ordre og har siden 2017 stået for produktionen af 27 forskellige dele af skroget til F-35. Systematic og Lockheed Martin indgik i 2010 en samarbejdsaftale, og virksomheden har i 2010-2011 fået tildelt ordrer til udviklingen af software til F-35. 

Terma har flere programmer inden for produktion af elektronik og avancerede kompositdele til F-35, og leverer missionskritiske komponenter til kampflyet, herunder eksempelvis en såkaldt ”gun-pod” til B- og C-versionen af F-35. 

I et udbud omhandlende vedligeholdelse af knap 400 kampflykomponenter, blev danske Avionics Test Center Denmark (ATCD), der er et konsortium dannet af Terma og Scandinavian Avionics tildelt vedligeholdelsen af 16 stk. avancerede elektroniske komponenter, der indgår i F-35.

 

Udviklingspotentiale i milliardklassen

I december 2018 har Erhvervsstyrelsen verificeret danske udviklings-, produktions- og vedligeholdelsesordrer til en værdi af cirka 483 mio. dollars, svarende til cirka 3,3 mia. kroner. Tallene er akkumuleret ordreværdi i perioden siden Danmarks tiltrædelse af F-35 programmet i 2002. 

Der er potentiale for at dansk industri i F-35’s levetid (anslået +40 år) vil modtage ordrer fra Lockheed Martin svarende minimum til den danske stats udgifter til anskaffelsen af flyene (cirka 16 mia. kroner).

Yderligere information om ordrepotentialet kan læses på Erhvervsstyrelsens hjemmeside om F-35 Industripartnerskab.

Hvis du vil vide mere...

Interesserede virksomheder skal, for at få adgang til det fulde materiale for relevante anskaffelse, henvende sig til F-35 Kampflyprogram: FMI-KTP-NFP@MIL.DK

Sidst opdateret 3. februar, 2023 - Kl. 13.25