[Oprindeligt publiceret af Forsvaret]

Kampen mellem den internationale sikkerhedsstyrke i Afghanistan og krigerne fra taleban og al-Qaeda er en kamp mellem en moderne styrke og en langt mere primitiv guerillahær. I hvert fald på slagmarken. For når det kommer til brugen af moderne medierne er det ofte NATOs fjender, der agerer mest moderne. Taleban har mobile kamerahold og lægger billeder og oplysninger på internettet, så snart de har dem. Imens NATO-landene holder oplysninger tilbage, fordi de er klassificerede og skal kontrolleres og bekræftes, inden de må slippes ud.
- NATO agerer i medielandskabet med den ene arm bundet på ryggen, sagde alliancens generalsekretær Jaap De Hoop Scheffer, da han mandag åbnede et NATO-seminar om Public Diplomacy i København.

Vi skal dele mere
For at vinde krigen i medierne, og ikke mindst overbevise de unge om meningen med engagementet i Afghanistan, skal NATO derfor skal være hurtigere til at frigive oplysninger og billeder. Men NATO-landene skal også være bedre til at dele de billeder, som kamerahold eller soldater fra de enkelte lande laver.
- Vi skal ikke kun kigge på vores egne behov, men også se på Alliancens behov. Det kan eksempelvis være en fordel for NATO at vise, at danske soldater er involveret i nogle af de hårde opgaver, fordi canadierne har behov for at vise deres offentlighed, at de ikke er alene i det sydlige Afghanistan, forklarer afdelingschef fra Forsvarsministeriet Kristian Fischer, der peger på, at også Danmark skal være bedre til at sende billeder til NATO. 

På seminaret pegede oplægsholdere fra både danske og internationale medier på, at NATO ikke bare skal kommunikere hurtigere. NATO skal også være bedre til at give historierne en mere menneskelig vinkel, fordi det er det, der fanger folks opmærksomhed.