[Oprindeligt publiceret af Forsvaret]

Det er slutningen af august 2004, og tre danske soldater er på patrulje i Basra-provinsen i det sydlige Irak. Alt er som det plejer. Men det ændrer sig pludseligt.
Et stort brag. Metalsplinter og andet skidt flyver gennem luften og ind gennem siderne i køretøjet. Et par af soldaterne i bilen bliver såret. Billeder af det gennemhullede køretøj og de sårede soldater vises på landsdækkende tv samme aften.

Allerede siden 2003 har britiske og amerikanske soldater været plaget af bomberne. Men begrebet "vejsidebombe" (ofte kaldet IED - Improvised Explosive Device) blev for alvor kendt herhjemme efter hændelsen i 2004. Soldaterne er hele tiden potentielle ofre for den usynlige fjende - vejsidebomberne.
De første bomber var forholdsvist simple og ramte ikke særligt tit.
Køretøjerne blev ekstrabeskyttet med panser, men fjenden udviklede også sine våben.

Man kan ikke beskytte sig ud af alt
De irakiske terrorister fremstiller i august 2005 en ny variant at vejsidebomberne, kaldet EFP (Explosive Formed Projectile).
Det beskyttelsesudstyr Forsvarets Materieltjeneste har sat i bilerne, kan ikke modstå denne bombe. Den nye variant af vejsidebomberne er mere præcis og langt mere kraftig end de første.
EFP'erne er kendetegnet ved en metalkappe, som efter eksplosionen bliver formet som et projektil, og ofte vil trænge lige igennem selv et pansret køretøj. Men også udløsningsmekanismen er blevet mere sofistikeret, og bomberne rammer nu oftest deres mål.
I løbet af af august og september 2005 kostede EFP'erne 20 koalitionssoldater livet i Basraprovinsen.

Hærens Kampskole og vores koalitionspartnere arbejder konstant med udvikling af beskyttelse af køretøjerne. Dertil bliver der også brugt lang tid på at opbygge rutiner omkring sikkerhed for soldaterne. Soldaterne har varierede transportmønstre i Irak og de arbejder meget med at holde vejsider rene og overskuelige.

Se indslag om vejsidebomberne på Forsvarskanalen (tirsdag i uge 20 kl. 13.30)