[Oprindeligt publiceret af Forsvaret]

Danmark er ikke ret stort og ser meget fladt ud, når man oplever det fra en Hercules-maskine, selv under en taktisk flyvning i bare 500 meters højde. Nærmest som at flyve hen over et Danmarkskort, så genkendeligt er landemærkerne. Og en omvej fra Flyvestation Karup i Midtjylland, til Oksbøl, op over Limfjorden og Jammerbugt mod nord, og ned igen langs den jyske vestkyst er både en smuk sommeroplevelse og absolut ikke noget dagsprojekt.

Sådan var det da Airtransportwing Aalborg for første gang i årevis i den forløbne uge gennemførte fire såkaldte dropøvelser rettet mod at servicere soldaterne på jorden. Den dag, Mediecenteret var med, sendte man efter nøje timing to store bundles på hver 1500 pund med iblandt andet 300 feltrationer og et tilsvarende antal liter vand ud over rampen og ned med faldskærme fra en Hercules. Modtagerne var den udvidede bataljon soldater, der netop er i gang med den sidste træning, inden de får sommerferie, for om kort tid at afløse og indsættes som ISAF-hold 8 i Afghanistan.

Men ikke bare for de udsatte hærstyrker er den slags øvelser vigtige. Også for Flyvevåbnet er det betydningsfuldt at genoptage og genopbygge en ellers nedtonet kapabilitet. Faktisk har manøvren ikke været øvet, siden de danske C-130 transport maskiner sluttede med et H i typenavnet. Siden da har de nyere C130J-maskiner ganske vist ofte fløjet "bustrafik" og ofte med gods til Afghanistan, men fra flyveplads til flyveplads. Dagens loadmaster har eksempelvis aldrig prøvet at føre kniven, når stroppen, der holder godset på plads, præcis på signal skæres over med det såkaldte manualgatecut. Flyets hældning i momentet gør så resten af arbejdet, og det hele ruller ud over kanten, mens faldskærmene sikrer, at indholdet ikke smadres efter de 200 meters fald.

Missilrede ved Varde
Nu er det altså på høje tid at genopdage denne evne, vurderer Flyvertaktisk Kommando, så man i fremtiden kan sættes ind i lokale taktiske flyvninger med drop over eksempelvis Afghanistan. Og så er både omvejen af Jammerbugt og ned ad Vestkysten som øvelse slet ikke ringe, selv om bjergene unægtelig er højere på virkelighedens slagmark i Afghanistan:

Nu er det altså på høje tid at genopdage denne evne, vurderer Flyvertaktisk Kommando, så man i fremtiden kan sættes ind i lokale taktiske flyvninger med drop over eksempelvis Afghanistan. Og så er både omvejen af Jammerbugt og ned ad Vestkysten som øvelse slet ikke ringe, selv om bjergene unægtelig er højere på virkelighedens slagmark i Afghanistan:

"Det er vigtigt hele tiden at have evnen til at overraske, og for eksempel ikke altid at flyve ind til sine allierede på jorden ad de mest logiske eller direkte ruter," forklarede fartøjschefen, kaptajn Ulrik Mikkelsen (LUR) efter de vellykkede drop ned til "de allierede" i Oksbølterrænnet. Omkring Varde måtte piloterne for eksempelvis også lave en særlig manøvre, for ruten var planlagt, som om der var placeret en fjendtlig missilrede netop der.

"Og så er det vigtigt at kunne gennemføre en øvelse under et vist stress. At gennemføre disse manøvrer kræver meget koncentration, og på radioen blev vi meget virkelighedstro påvirket af, at der også var kommunikation med både et F-16 fly og en UAV samtidig. Så det hele virkede meget realistisk," fortalte LUR bagefter.

"Der er mange oplysninger omkring højde, vind, vægt, flyvehastighed og så videre, som vi skal koncentrere os om at taste rigtigt ind i flyets computer, samtidig med at vi skal høre efter, hvad der ellers sendes på radioen, og sikre, at vi ikke falder i en fælde," tilføjede han.

Jensen-Town i Karup
Airtransportwingens øvelse er et af de få elementer i Flyvevåbnets i øvrigt aflyste Agoex-øvelse, der ikke er sparet væk i år, men tværtimod prioriteret. Den fungerer i øvrigt selvstændigt i forhold til hærens store Afghanistan-øvelse i Oksbøl. Transporteskadrillen har sendt en stab på 29 mand fra Aalborg til et øde sted på Flyvestation Karup, hvor man har oprettet "Jensen-Town" en mindre dansk "Afghanistan"-lejr, hvorfra man støtter og servicere sit Herculesfly, som om man virkelig var udsendt.

Airtransportwingens øvelse er et af de få elementer i Flyvevåbnets i øvrigt aflyste Agoex-øvelse, der ikke er sparet væk i år, men tværtimod prioriteret. Den fungerer i øvrigt selvstændigt i forhold til hærens store Afghanistan-øvelse i Oksbøl. Transporteskadrillen har sendt en stab på 29 mand fra Aalborg til et øde sted på Flyvestation Karup, hvor man har oprettet "Jensen-Town" en mindre dansk "Afghanistan"-lejr, hvorfra man støtter og servicere sit Herculesfly, som om man virkelig var udsendt.

Men hvorfor skulle der så være mere Afghanistan-agtigt i Karup frem for hjemme i Aalborg - hertil forklarer kaptajn Lars B. Andersen:

"Det er simpelthen for at simulere en rigtig lejr og teste og bevise, at vi kan gennemføre en deployering og huske at få alt udstyret med. Når vi først står i Afghanistan er det jo for sent ikke at have styr på proceduren," siger Lars B. Andersen.