[Oprindeligt publiceret af Forsvaret]

– Bare ankeret holder, tænkte orlogskaptajn Hans Christian Iversen, der var på vagt i Søværnets Operative Kommando, mens skibet Maestro Sun var i havsnød.

I dag er blæsten løjet af, og Maestro Sun er på vej i havn for at blive repareret, men i går så det sort ud for det 160 meter lange skib. Både ror og reserveror på skibet, der er indregistreret på Marshalløerne, var gået i stykker. Situationen var så alvorlig, at kaptajnen klokken 07.36 tilkaldte Søværnets Operative Kommando for at få gang i en evakuering af besætningen.
– I værste fald var skibet drevet ind på vestkysten. Det havde været slemt for besætningen. Det er ikke morsomt at skulle redde 25 mand fra et havareret skib i hårdt vejr. Vi kunne også have risikeret en olieforurening på vestkysten og et besværligt arbejde med at bjærge det store skib på lavt vand, siger Hans Christian Iversen.

Det var for at undgå at skulle samle hele besætningen op, at en af flyvevåbnets EH101 helikoptere klokken 12.15 begyndte evakueringen, inden skibet eventuelt ville støde på grund. Kaptajnen kunne godt undvære otte af de 25 besætningsmedlemmer, som redningshelikopteren skulle tage med i første omgang.

Sværeste opgave i karrieren
– Skibet har et stort flot vogndæk, hvor vi håbede, vi kunne lande, fortæller kaptajn Carsten B.S. Pedersen, der fløj redningshelikopteren.
Den plan viste sig at være alt for optimistisk. Godt nok havde ankeret stoppet skibets drift mod Hvide Sande, men det var livsfarligt at gå op på vogndækket i stormvejret.
– Det ene øjeblik vendte skibet snuden mod vinden, og den næste lå det på tværs. Jeg kunne næsten ikke finde et fixpunkt på skibet, fordi det bevægede sig hele tiden. Det gjorde det meget vanskeligt at holde helikopteren stille, beretter Carsten B.S. Pedersen.

Et efter ét blev besætningsmedlemmerne hejst op i helikopteren. Da seks mand var reddet, gik hoisten pludselig i stykker. Midt under det hårde vejr måtte Carsten B.S. Pedersen og hans folk skifte hoisten ud, inden de kunne få de sidste to mand med.
– De var glade for at blive løftet af. En af dem faldt i søvn med det samme, siger Carsten B.S. Pedersen. Da alle otte var om bord, fløj helikopteren til Stauning flyveplads ved Ringkøbing Fjord. Her ventede politiet, som tog sig af de forkomne besætningsmedlemmer.
For Carsten B.S. Petersen, der har fløjet redningshelikopter i syv år, var det karrierens sværeste opgave:
– Bagefter var vi godt tilfredse. Jeg var overrasket over, det var så svært og glad for, det ikke var nat. Under debriefingen talte vi om, hvad vi kunne lære af det. Det er den største udfordring, jeg har haft som pilot, siger en lettet Carsten B.S. Pedersen.