[Oprindeligt publiceret af Forsvaret]

I 1999 eskorterede danske F-16 fly vores allieredes bombefly, der kastede bomber mod det serbiske militær. Nu kan serbiske og danske flyveofficerer fredeligt skåle sammen. Anledningen er indvielsen af et nyt Command and Control center i Beograd. Flyvevåbnet har hjulpet serberne med at indrette centret og med at købe nye radioer til de serbiske redningshelikoptere.
– Før var det kun muligt for serberne at tale til en redningshelikopter i højder over tusind meter, som de fleste ved flyver redningshelikoptere ikke i tusind meter. De flyver nærmere i 300 meter, så i dag kan vi tale med redningshelikoptere ned til 200 meter og i omkring 85% af serbiens territorium. Så det er et meget stort skridt fremad for Serbien, siger major Ove Urup-Madsen, der er tovholder på flyvevåbnets samarbejde med Serbien.

Projektet har kostet fem millioner kroner. Pengene kommer fra sikkerhedssamarbejdet, der ligger under udenrigsministeriet. Der er smalhals i det serbiske flyvevåben, så de falder på et tørt sted.
– Hvis vi har økonomiske trængsler i forsvaret, så det ingen ting i forhold til, hvad der foregår hernede, så der er ikke penge til ret meget. Derfor er det også meget vigtigt for os, at vi siger til serberne: Start med at støtte det civile samfund med hjælp til politiet, redning og miljøopgaver! Det sætter forsvaret på forsiden af avisen på en anden måde, fortsætter Ove Urup-Madsen. Begivenheden blev massivt dækket i de serbiske medier og kom i TV-nyhederne samme aften.

Flyvesikkerhed
Under besøget i Serbien lykkedes det at få sat et par nye projekter i søen.
– Den vestlige tankegang til flyvesikkerhed er lidt ukendt hernede. Uden at fornærme nogen er de lidt ligesom, vi var i 1950’erne og 60’erne. Sådan lidt cowboyagtige. Der er et machogen, der skal stadigvæk skal udleves. De har desværre haft tre styrt med deres fly inden for de sidste to år, og det har puttet nyt fokus på begrebet flyvesikkerhed. Vi er i gang med at kigge på vores egen struktur endnu en gang – det gør vi løbende – og vi har tilbudt serberne at være med i den proces undervejs, forklarer Over Urup-Madsen.

Desuden meddelte chefen for det serbiske flyvevåben, at serbiske fly vil deltage i airshow på flyvestation Skrydstrup 6. juni. Det er første gang, at det serbiske flyvevåben deltager i et airshow uden for Østeuropa. Det er et tegn på, at tilliden til vestlige lande så småt er ved at være genoprettet oven på krigen i 1999.

Se et indslag om samarbejdet mellem det danske og det serbiske flyvevåben på forsvarskanalen.