[Oprindeligt publiceret af Forsvaret]

Af Sune Wadskjær Nielsen Forsvarets Hovedredaktion


- Må jeg se dit pas og dit id-kort, spørger Jesper Nielsen høfligt.

Han står i skranken i terminalen i Karup, hvor han møder soldaterne, der er på vej til Afghanistan. Jobbet i Combat Support Wings Aerial Port Service fik han efter en årrække som civil.

- Jeg begyndte som værnepligtig tilbage i 1990-91 og var udsendt et år til Jugoslavien. Så forlod jeg forsvaret i 1998. Siden har jeg arbejdet som personbeskytter og bagefter som pædagog for kriminelle unge. Men nu skærer de meget ned på det område, og derfor er jeg søgt tilbage forsvaret, hvor de havde plads i flyvevåbnet. Det er en ny verden for mig i forhold til, hvad jeg har oplevet før, fortæller Jesper Nielsen.

Når man er ansat Aerial Port Service, skal man først og fremmest være serviceminded.

- Man kommer i berøring med mange mennesker, så det gælder jo om at have flair for at kunne snakke med de fleste, forklarer Jesper Nielsen.

Så snart alle passagerer er tjekket ind, følger han med til Karups civile lufthavn, hvor de skal igennem sikkerhedstjek, og soldaternes bagage bliver scannet.


Sort uheld
Selv om Jesper Nielsen er ved at falde til i flyvevåbnet, er det ikke sikkert, han kan blive.

- Fremtiden ser en smule usikker ud. Jeg har desværre fået en sportsskade, derfor er jeg blevet indstillet til fyring. Det er jeg selvfølgelig ked af, da jeg endelig er kommet tilbage i systemet. Jeg er faktisk glad for mit arbejde. Forhåbentlig kan jeg, hvis jeg ikke skal være her, finde et andet sted i forsvaret, siger Jesper Nielsen.

Skaden har forhindret ham i at bestå styrkedelen af forsvarets træningstilstandsprøve. Det betyder, at han ikke kan udsendes, og dermed at han må se sig om efter et andet job.

Du kan se et indslag om Jesper Nielsen på forsvarskanalen.