[Oprindeligt publiceret af Forsvaret]

Af Henriette Bech Forsvarets Hovedredaktion

Forsvaret har bakket op om kunstprojektet Krig i Kunsten og åbnede udstillingen på Frederiksborg Slot i Hillerød den 24. maj med taler af generalmajor Per Ludvigsen og generalmajor Agner Rokos.

Mathilde Fenger og Simone Aaberg Kærn skildrer krig i den nye kontekst, som moderne krig rummer, og nogle af det 21. århundredes krige vil dermed kunne indgå i den danske nationalhistorie også som maleri og tegning. Malerierne og tegningerne er fra henholdsvis Afghanistan og Libyen. Mathilde Fenger opholdt sig 17 dage i Afghanistan, og Simone Aaberg Kærn var 10 dage i Libyen.

En bataljemaler er traditionelt en billedkunstner, der skildrer et feltslag enten i sin helhed eller som enkeltstående scener. En af Simone Aaberg Kærns forbilleder i genren er bataljemaleren Jørgen Sonne.


Generalmajor Per Ludvigsen og Agner Rokos i selskab med Simone Aaberg Kærn.

- Sonne skildrede de slesviske krige, og han havde den fordel, når han blev sendt ud af krigsministeriet, at han havde en ordentlig kampscene med to fronter, som var tydelige. Over for hinanden rykkede de frem med heste, krudtrøg, skud og eksplosioner, som han fangede ind i et billede, siger Simone Aaberg Kærn, og fortsætter beskrivelsen af, hvordan man i den moderne krig gemmer sig. Flyene er 30.000 fod oppe uden at trække contrails (hvide dampstriber på himlen), så man kan se, hvor de er, og resultatet er en bombe på jorden med oprører, der gemmer sig i kloakrør og Gaddafi-soldater, der gemmer sig i bygninger.

- Jeg bliver nødt til at benytte mig af tricks, jeg bliver nødt til at trække elementerne sammen i en frame, siger Simone Aaberg Kærn.

Mathilde Fenger er bl.a. uddannet hos maleren Herdin Radtke i Frankrig i primært klassisk oliemaleri. Hendes overvejelser i forhold til at skildre krigen i Afghanistan bygger på, at det netop er en krig, som sker i vores samtid, og hvordan den kan præsenteres i forhold til kompositoriske komplikationer set i lyset af, at det hele sker nu. Mathilde Fenger lægger vægt på, at soldaterne genkender deres virkelighed i hendes malerier.

- Det har været vigtigt for mig, at selvom det er en fortolkning, at det alligevel er deres krig, det er dem, der er eksperter i feltet, ikke mig. Jeg synes, billederne på en eller anden måde tilhører dem, siger Mathilde Fenger.

Det er interessen for samtidsforhold, som har inspireret Mathilde Fenger til at rejse ud og skildre krigens realitet.

Se video her

Udstillingen Krig i Kunsten på Frederiksborg Slot varer frem til 31. august.