[Oprindeligt publiceret af Forsvaret]




Af Jette Elkjær, presseofficer

NATO-opgaven med at overvåge luftrummet i det nordlige Afghanistan, som de har løst siden begyndelsen af 2011,er slut. De to AWACS-fly og dertil hørende to skiftende besætninger og støttepersonel er tilbage i Geilenkirchen i Tyskland, der er hovedbasen for de i alt 17 AWACS fly, som NATO har. Med på sidste tur var tre danske operatører.

De mange togter har været af godt 8 timers varighed, så det er blevet til en del fyvetid. Når radaren er tændt, sender den konstant billeder videre til de mere end 15 pc-skærme, som er opsat i sirlige rækker. Hver computer er bemandet af en operatør, som analyserer et specifikt område af billedet.

Det var JP’s opgave som systemtekniker at sørge for, at computersystemerne fungerede, så blandt andet varslingsofficeren Jacob, der var leder af overvågningsteamet, og hans tre operatører kunne skabe overblik over, hvilke fly der er luftbårne, og hvor de præcist er i forhold til hinanden. Oplysningerne blev sendt videre til selvsamme fly og til styrker på landjorden.
Blandt besætningen var også et team, som kunne koordinere operationer, hvis styrker på landjorden eksempelvis anmodede om luftstøtte i form af jagerfly.



Der kan være op til 33 besætningsmedlemmer om bord på AWACS flyet, men typisk er de 16. Hvert eneste besætningsmedlem har mindst én ekstra opgave, som de skal varetage, hvis der bliver brug for det.
Susanne er radartekniker. Sammen med varslingsofficeren og systemteknikeren sørger hun for, at radaren virker og sender de bedst mulige radarbilleder videre til de øvrige i flyet. For uden radarbillede – ingen mission.

- Vi tre teknikere er alle uddannet røgdykkere, så hvis der udbryder brand, så er det vores opgave at forsøge at få folk sikkert ud af flyet og slukke ilden, forklarer Susanne.NATOs sidste tur var Sussannes femte mission til Mazar-e Sharif.
Se Natochannels indslag fra den sidste flyvning: