Nyheder
Forlig
Døgnrapport
Arrangementer
Følg Forsvaret
Forsvarets arealer
Publikationer
Chefen for Nigerias flåde har besøgt Danmark for at afsøge mulighederne for et øget samarbejde med Søværnet. Internationalt samarbejde har nedbragt antallet af piratoverfald i Guineabugten.
Viceadmiral Emmanuel Ikechukwu Ogalla og kontreadmiral Søren Kjeldsen ankommer med chalup til Holmen, hvor det nigerianske flag er hejst. Foto: Anders V. Fridberg / Forsvaret
Af Forsvarskommandoen
Danmark og Nigeria vil styrke samarbejdet om maritim sikkerhed i Guineabugten, der er et vigtigt farvand for den danske handelsflåde og dermed dansk økonomi. Derfor har chefen for Nigerias flåde, viceadmiral Emmanuel Ikechukwu Ogalla, i denne uge besøgt Danmark og sin danske kollega, chefen for Søværnskommandoen, kontreadmiral Søren Kjeldsen.
Nigeria er en regional stormagt i Vestafrika og en vigtig aktør i alle spørgsmål, der vedrører sikkerheden for skibsfarten i Guineabugten. Derfor er det i skibsfartsnationen Danmarks interesse at udvide samarbejdet med Nigeria, forklarer oberstløjtnant Henrik Laugesen, der siden februar har været forsvarsattaché til Nigeria og arbejder på danske ambassade i Nigerias hovedstad Abuja.
”Nigeria har den største flåde i regionen, og landet er repræsenteret i alle relevante fora og samarbejder inden for maritim sikkerhed. Hvis man skal opnå resultater i relation til bekæmpelse af pirateri og anden maritim kriminalitet i Guineabugten, så skal man involvere Nigeria, siger oberstløjtnant Henrik Laugesen.
Den nigerianske flådechef besøgte en række af Søværnets uddannelsesfaciliteter, bland andet brosimulatoren på Holmen. Foto: Anders V. Fridberg / Forsvaret
Forsvaret har samarbejdet med kystlandene i Guineabugten for at fremme den maritime sikkerhed i området i omkring 10 år. Tidligere var den danske indsats mod pirateri primært koncentreret om farvandene øst for Afrika. I takt med et stigende antal meget brutale overfald på civile skibe og kidnapninger af deres besætninger i farvandene ud for Vestafrika, blev indsatsen fra både Danmark og andre stater optrappet omkring 2020, hvilket har medført positive resultater – se boks.
Fra 2022 har Forsvarets indsats særligt været koncentreret i Ghana. Her har Specialoperationskommandoen og Frømandskorpset arbejdet med opbygningen af en maritim specialoperationsstyrke med tilhørende elevskole. Danmark har også doneret en brosimulator og en såkaldt ship-in-a-box (en skibssimulator til træning af eksempelvis boarding og andre praktiske maritime færdigheder) til Ghana. Også Søværnskommandoen og Forsvarsakademiet arbejder sammen med myndigheder i Ghana om blandt andet overvågning af havområder og samarbejde mellem maritime myndigheder og civile maritime aktører.
Samarbejdet med Nigeria er indtil nu mindre udviklet. Danmark donerede dog i 2024 også en ship-in-a-box skibssimulator til den nigerianske flåde, og nu afsøger landene muligheder for at udvide samarbejdet.
”Vi er begyndt at identificere områder, hvor vi kan udvide samarbejdet om at forbedre den maritime sikkerhed i Guineabugten. Vi vil gerne samarbejde med EU-landene om at patruljere, vi vil gerne samarbejde om, hvordan vi kan forbedre vores overvågning af det maritime domæne og om, hvordan vi kan forbedre udvekslingen af information mellem landene i regionen,” siger Emmanuel Ikechukwu Ogalla.
”Danmark ønsker at støtte Nigeria i at styrke den maritime sikkerhed i deres nærområde. Guineabugten er et vigtigt område for global handel, og Danmark har væsentlige maritime interesser her, ikke mindst fordi store rederier som blandt andet Mærsk opererer i regionen. Området har tidligere været hårdt ramt af pirateri og væbnet røveri til søs,” siger chefen for Søværnskommandoen, kontreadmiral Søren Kjeldsen.
Under sit besøg i Danmark har viceadmiral Emmanuel Ikechukwu Ogalla, ud over sit møde med Søren Kjeldsen, blandt andet også haft møder med Forsvarsministeriet, Danske Maritime og Danske Rederier. Viceadmiralen har også besøgt Søværnets Officersskoles skibssimulator på Holmen, Søværnets Center for Våben på Gniben og flere af Søværnets uddannelsesfaciliteter i Nordjylland, blandt andet sergentskolen i Bangsbo og brandskolen i Hvims. På den måde har den nigerianske delegation stort set været hele Danmark rundt i løbet af få dage.
”Danmark er et lille land, når man ser på geografien og befolkningen, men for mig er det et stort land, når man ser på infrastruktur og kapaciteter. Danmark er effektivt til at få ting til at ske, og jeg tror, at det er et område, hvor vi kan lære meget. Vi vil gerne samarbejde om bygning og vedligeholdelse af skibe og identificere firmaer inden for den maritime industri, der kan hjælpe os med at forbedre vores egen skibsindustri,” siger den nigerianske flådechef.
Antallet af piratoverfald på skibsfarten i Guineabugten er faldet markant siden 2020, hvor 81 skibe blev angrebet. I 2024 var tallet 18. Faldet formodes blandt andet at hænge sammen med øget international tilstedeværelse som også Danmark har bidraget til, øget regionalt samarbejde og øget brug af sikkerhedspersonel og teknologi om bord på handelsskibene. En supplerende forklaring er, at kriminelle kan tjene flere og nemmere penge på andre ulovlige aktiviteter som raffinering af råolie og salg af benzin. Det vurderes, at risikoen for piratoverfald hurtigt kan stige igen, hvis indsatsen mod olietyveri styrkes.
Forsvarets internationale engagement mod pirateri og anden maritim kriminalitet udføres primært i rammen af den interministerielle fond, Freds- og Stabiliseringsfonden, hvor freds- og stabiliseringsprogrammer i både Øst- og Vestafrika har styrket landenes kapacitet til at imødegå truslen fra blandt andet pirateri. Også Udenrigsministeriet er en del af Fonden, som i 2025 råder over mere end 600 mio. kr. Fondens formål er at støtte kapacitetsopbygning og stabiliseringsindsatser i skrøbelige og konfliktramte kontekster.
Indsatserne støtter op om regeringens strategi ”Afrikas Århundrede” fra august 2024, som har til formål at styrke det danske engagement med afrikanske lande. Hertil bidrager Forsvarets indsats også til udmøntningen af den nyligt lancerede ”Global Strategi for Maritim Sikkerhed 2025-2028”.