Foto af franske soldater på ved ud af det danske Herculesfly. Det er taget i forbindelse med forsvarschefen general Peter Bartram besøg hos danske soldater i Mali.

Foto af franske soldater på ved ud af det danske Hercules-fly. Det er taget i forbindelse med forsvarschefen general Peter Bartram besøg hos danske soldater i Mali. Foto: Jakob Østerbye / Forsvaret

Af Lars Skjoldan, Forsvarskommandoen.


Vi har kort sagt kunnet levere operativ logistik lige nøjagtig der, hvor franskmændene har haft brug for det. Det har de andre lande ikke kunnet. Det er ifølge chefen for Air Transport Wings bidrag til indsatsen i Mali, Bjørn Bayer, den simpleste måde at beskrive den danske indsats på. Det er også grunden til, at det danske fly har været det, der er blevet kaldt på, når nye landingsbaner er blevet åbnet for trafik. For de fleste af de andre lande, der bidrager til indsatsen, er udsendt med strenge regler for, hvad de må flyve med.


"Det har gjort det langt nemmere for os at levere varen, for vi har sagt ja til alt. Det har betydet, at vi har fløjet med alt fra granater til sæbe. Og fordi vi har sagt ja, har vi også været de første ud over franskmændene, der er fløjet til destinationer som Gao, Timbuktu, Mopti, Kidal og Tessalit".

Lange dage

Bidraget bestod i marts af 24 mand. Så godt som alle har på et eller andet tidspunkt været udsendt til Afghanistan, og nogle af dem har været det temmelig mange gange. Det er med andre ord nogle meget erfarne folk. Folk, der er vant til at arbejde sammen om netop denne opgave. Og flyet har været meget på vingerne. Medarbejderne kommer ikke veludhvilede hjem fra missionen. I Afrika er afstandene noget anderledes end den mission, der er blevet løst i Afghanistan. I gennemsnit er alle flyveture dobbelt så lange. Det har betydet, at de flyvende medarbejdere som regel har en arbejdsdag på den anden side af 12 timer. Derfor skal jordpersonellet arbejde meget tidligt på dagen – og så igen meget sent på dagen. Hvis der så er noget galt med flyet, når det kommer tilbage, så er der lange nætter i vente.

"De store afstande påvirker medarbejdernes arbejdsdage, men det imødegår vi med at lægge fridagene ind efter behov og i koordination med flyverens eftersyn", siger Bjørn Bayer.

Godt samarbejde

Det er en tilfreds chef, der kigger på resultaterne af det arbejde, der er blevet løst indtil videre. Og han mener, at det skyldes godt samarbejde over hele linjen.

"Det her har fungeret så godt, fordi samarbejdet har været godt. Helt fra Folketinget og ministeriet til Forsvarskommandoen og Flyvertaktisk Kommando og helt ud til de enkelte medarbejdere ved Air Transport Wing har det fungeret rigtig godt. Det har det, fordi alle har været klar over, hvilken opgave vi skulle ud og løse", siger Bjørn Bayer.

Sidst opdateret 13. august, 2020 - Kl. 15.46