To danske F-35 med halenumrene L-007 og L-010 flyver over Danmark.

To danske F-35 med halenumrene L-007 og L-010 flyver over Danmark. Foto: Forsvaret

Af Flyverkommandoen

 

Støvet havde knap lagt sig, før de spritnye F-35 kampfly blev taget i brug af medarbejderne på Fighter Wing Skrydstrup. Allerede få dage efter, at flyenes ankomst blev markeret ved en stor ceremoni, var flyene på vingerne til de første træningsmissioner.

 

Siden har piloter, teknikere og støttepersonel systematisk sendt de fire F-35 kampfly på vingerne, opereret og vedligeholdt dem, hvilket har resulteret i, at de første 100 flyvetimer succesfuldt er blevet afviklet.

 

Læs mere om ankomsten af F-35 her.

 

”Alle de erfaringer og den uddannelse, vi har fået fra både Luke Air Force Base og Eglin Air Force Base i USA, har givet os et solidt fundament for, at vi har kunnet lykkedes med denne store og helt nye opgave, hvor vi skal operere med et topmoderne kampfly på et helt nyt sted,” fortæller Anders, der som flymekaniker og ’Flight Line Lead’ har til ansvar at sikre, at F-35 flyene er klargjort og parat til flyvning.

 

Anders lægger da heller ikke skjul på, at det har været en stejl indlæringskurve, hvor alle har skullet løbe ekstra hurtigt for at få enderne til at mødes.

 

”Jeg ville lyve, hvis jeg sagde, at det ikke har været krævende. Men det er også en utrolig spændende rejse, fordi vi hver dag bliver klogere på denne unikke teknologi, og det gør os i stand til at løse opgaverne bedre og bedre. Og så er det bare fedt at se, hvordan alle er gået til opgaven med stor passion og vilje til, at vi lykkedes sammen.”

 

[]-f35_FSVDK_2023-09-14_141000_IMG_7565_RTPD-2023-[ARTIKEL].jpg

F-35 med halenummer L-009 taxier ind i garagen efter endt flyvning. Foto: Forsvaret

Dedikeret holdindsats

At få kampfly og i særdeleshed F-35 i luften handler i høj grad om samarbejde på tværs af fagligheder, idet en bred vifte af personer alle er en vigtig brik i det samlede puslespil.

 

Logistikere sørger for at bestille de nødvendige reservedele hjem, mens teknikere og mekanikere før hver flyvning gennemgår, at flyet er flyveklar. Mission Plannere udarbejder flyveplaner og støttepersonel sørger for, at flyet er tanket og ladt, mens det selvfølgelig slutteligt er piloter, der får flyet til at lette fra jorden.

 

Anders påpeger derfor, at succesen med de 100 flyvetimer skyldes den holdindsats, som hver dag leveres af Fighter Wing Skrydstrups medarbejdere.

 

”Vi er et team og en kæde, der er afhængig af det foregående led. Jeg kan med stolthed sige, at det i den grad er mine kollegaer og medarbejdernes fortjeneste, at vi nu på knap tre måneder runder 100 flyvetimer.”

 

[]-f35_FSVDK_2023-09-14_135934_6031_corr_crop_SHH_RTPD-2023-[ARTIKEL].jpg

Her ses alle fire danske F-35 kampfly i forbindelse med anflyvning til Flyvestation Skrydstrup. Foto: Forsvaret

Flere milepæle venter

F-35’s ankomst på dansk jord markerede for alvor startskuddet til den kommende transition fra F-16 til F-35, hvor mange milepæle venter. I løbet af de kommende år vil Forsvaret modtage yderligere 17 F-35 kampfly, således flåden totalt tæller 27 fly.

 

I samme periode vil F-16 vil blive udfaset, og medarbejdere vil løbende overgå fra arbejdet med F-16 til F-35.

 

Modtagelsen af nye F-35 fly kommer til at indebære modtagekontrol, implementering og eftersyn på samme måde, som det har været tilfældet med de første.

 

Efter planen vil alle 27 F-35 kampfly være indfaset i 2027, og derefter vil Forsvarets nye kampfly være i stand til at udføre de opgaver, som F-16 traditionelt har gjort.