Dansk EH101 i Irak sammen med spanske og amerikanske helikoptere

Billedet er taget fra rampen på den danske EH101 troppetransporthelikopter, mens den fløj i formation med en spansk Cougar-helikopter og en amerikanske Black Hawk-helikopter (bagerst).

Af Forsvarskommandoen

 

Gulf of Guinea-missionen – Guineabugten ud for det vestlige Afrika

Fregatten Esbern Snare deltog i begyndelsen af seneste uge i en international øvelse ud for Pointe Noire i Congo i den sydøstlige del af operationsområdet. Fregatten mødtes her med skibe fra Congo, Brasilien, Frankrig og Italien. Esbern Snare havde kun en mindre rolle i selve øvelsen, men den gav mulighed for at opbygge relationer og afprøve kommunikationen mellem de internationale flådefartøjer, der bidrager til antipirateriindsatsen, og det hovedkvarter, der har det koordinerede ansvar.

 

Efter øvelsen gennemførte Esbern Snare træning med den italienske fregat Antonio Marceglia med særligt fokus på helikopteroperationer. Den danske helikopter landede på det italienske skib og omvendt. Erfaringerne fra træningen betyder, at både den danske og den italienske helikopter nu kan benytte begge skibe som landings- og tankplads til søs, og det kan udvide helikopternes rækkevidde betragteligt.

 

Se artikel om øvelsen her.

 

Efter at have været sydpå, satte Esbern Snare kurs mod nord og den del af Guineabugten, hvor fregatten har sit primære operationsområde. Mens fregatten patruljerede, øvede besætningen og de eksterne bidrag fra blandt andet militærpolitiet, frømandskorpset og helikoptergruppen, så alle fortsat holder sig skarpe både i forhold til de almindelige sømilitære færdigheder og i forhold til antipirateriindsatsen.

 

Fredag aften opstod en mindre brand i en af fregattens hjælpemotorer, der blandt andet genererer strøm til skibet. Brandårsagen var, at et utæt brændolierør lækkede olie, som så blev antændt af den varme motor. Branden blev hurtigt slukket, ingen kom til skade og branden får ikke operative konsekvenser for Esbern Snare. Branden var selvsagt en uønsket hændelse, men den viste også, at de mange timers uddannelse, træning og øvelser, som besætningen har gennemgået, virker. Brandberedskabet fik hurtigt slukket ilden, og hele skibet mønstrede og var klar på havariposterne i løbet af få minutter. 

 

Artikel fortsætter efter billeder.

 

Baltic Air Policing – Siauliai, Litauen

Den seneste periode har budt på en del forskellige ting. I starten af ugen blev der gennemført træning med både litauiske, amerikanske og italienske JTAC’s. En JTAC er en soldat, der er uddannet til at udpege mål på jorden for fly. Træningen foregik i henholdsvis Litauen og Letland. Her var vejret bedre end forventet, og det gav god træning til både piloter og JTAC’s. Perioden bød også på træning med de portugisiske F-16, som også er udstationeret i Baltikum i denne periode.

 

Senere på ugen blev vejret dårligere. Det gav mulighed for at udføre nogle større tidsbestemte vedligeholdelsesopgaver på et af flyene.

 

Morgentåge og lav skyhøjde har betydet, at der ikke er blevet fløjet på to af de planlagte seks flyvedage. Til gengæld er det blevet til to skarpe aktiveringer, hvor de danske F-16 mødte en TU-134 Crusty, der blev eskorteret af to SU-27 Flanker.

 

De danske F-16 mødte en TU-134 Crusty, der blev eskorteret af to SU-27 Flanker.

Foto: Forsvaret

Der er til og med søndag den 14. november blevet fløjet 55 patruljeflyvninger. Af de 55 har 13 været skarpe aktiveringer.

 

Air Surveillance and Control Unit, OIR – Shaw Air Force base, South Carolina, USA

De danske radaroperatører tilknyttet 727th Expeditionary Air Control Squadron på Shaw Air Force Base i South Carolina I USA bemander positioner i det amerikanske Control and Reporting Centre. Herfra koordineres og kontrolleres flymissioner i rammen af Operation Inherent Resolve i Mellemøsten.

 

En af positionerne, de danske soldater bemander, er rollen som Sector Lead. Sector Lead – i daglig tale blot SL – er overordnet ansvarlig for missionsafvikling i luften over missionsområdet og holder sig således konstant opdateret på det samlede radarbillede. Dermed er vedkommende med til at sikre, at flymissioner afvikles sikkert og uden uheld, samt at operatørerne konstant har den korrekte information til deres rådighed. Derudover er Sector Lead hovedansvarlig for fuel management under missionsafviklingen. Det vil sige, at vedkommende kontinuerligt tilretter og opdaterer den samlede plan for Air to Air Refuelling (lufttankning) i operationsområdet.

 

I løbet af den seneste uge er den sidste del af det amerikanske hold, der skal være på basen sammen med det nuværende danske hold, roteret ind. De danske operatører har derfor brugt en del tid på at hjælpe til med det amerikanske holds operative omskoling.

 

Torsdag den 11. november markerede koalitionen med amerikanerne, australierne, briterne, belgierne, canadierne og de danske soldater Remembrance Day med en fælles ceremoni på basen.

 

NATO Mission Iraq – Træningsbidraget – Bagdad, Irak

Den internationale NATO Mission Iraq har i den seneste uge gennemført 30 aktiviteter i relation til opgaven med rådgivning af det irakiske forsvarsministerium, den irakiske forsvarsstab i og omkring Bagdad samt kørsel med den danske chef for missionen.

 

Det danske sikrings- og eskortebidrag har eskorteret til otte møder indenfor den internationale zone og 21 møder udenfor den internationale zone. Hertil har enheden gennemført en rekognosceringstur.

 

Det danske Close Protection Team, der står for transport af den danske chef for NATO Mission Iraq, har eskorteret til et møde indenfor den internationale zone og otte møder udenfor den internationale zone.

 

De internationale bidrag til sikrings- og eskorteopgaven er fordelt over estiske, spanske og polske force protection-delinger. De har under dansk ledelse gennemført 11 ture i den internationale zone og 21 ture udenfor den internationale zone.

 

NATO Mission Iraq – Helikopterbidraget – Al Assad Airbase, Irak.

Helikopterbidraget har i den forgangne uge fløjet fire missioner - alle til Bagdad.

 

To af missionerne blev gennemført i samarbejde med det spanske bidrag, Task Force TORO. En tredje mission blev gennemført i samarbejde med amerikanske Task Force RAPTOR. Den sidste mission blev gennemført som en større blandet formation med deltagelse af de danske, spanske og amerikanske styrker.

 

Udbygning af samarbejdet med Spanien og USA skal øge fleksibiliteten og sikre redundans for helikoptertransportopgaven i området.

 

Bidraget har i alt fløjet 9 timer og 25 minutter, fragtet 1211 kg gods og flyttet 53 personer i den seneste uge.

 

Der bliver i den kommende uge gennemført rutineeftersyn på den ene af helikopterbidragets to helikoptere.