[Oprindeligt publiceret af Forsvaret]

Af Lars Bøgh Vinther, Forsvarets Hovedredaktion.

F-16 kampflyene er konstrueret med en uhensigtsmæssighed i bageste vingebjælke.  Fugt samler sig i et hulrum, og over længere tid sker der en reparationskrævende korrosion.  For 12 år siden opfandt teknikere på Hovedværkstedet i Aalborg en lille grisetryne , et værktøj der bruges til at sprøjte gummimasse ind i hulrummene og dermed stoppes korrosionen.
 
Flyproducenten Lockheed Martin har siden 70erne bygget tusinder af F-16 kampfly fra de store samlehaller i Fort Worth, Texas. Gennem årene er de amerikanske kampfly blevet vedligeholdt af Ogden Air Logistics Center i Utah. Hvert år efterses hundredevis af F-16, og på det seneste har man registreret korrosion af de bageste vingebjælker.
-Da vi erfarede amerikanernes problem, fortalte vi Lockheed og vedligeholdelsescentret i Utah om grisetrynen, fortæller F-16 ansvarlig i Forsvarets Materieltjeneste,major Jens Aabo. 
-De blev så glade for de danske teknikeres lille værktøj, ”Pig Snouts” , at der nu offentliggøres en teknisk artikel i Weekly Activity Report, som udsendes til alle de lande der har F-16 kampfly.

-Det er jo ikke fordi nogen bliver rige på opfindelsen, men i det mindste får de opfindsomme teknikere på Hovedværkstedet et klap på skulderen for kreativiteten. Herhjemme har vi sparet mange penge og megen tid, fremover kan andre lande gøre det samme, slutter Jens Aabo.