[Oprindeligt publiceret af Forsvaret]

Af Sune Wadskjær Nielsen

Inden fregatten Iver Huitfeldt kan sendes ud på verdenshavene, skal besætningen vide, hvad det kan og ikke kan. Derfor presser de skibets sensorer og våbensystemer til det yderste. 
- Iver Huitfeldt har inden vi fik det, været igennem en masse tekniske test i et laboratorielignende miljø. Nu er vi ude og afprøve skibet live og belaste det mere, forklarer skibschefen kommandørkaptajn Kristian Haumann.
Skibet skal gennemgå en lang række operative tests. Det er den såkaldte operative modtagerkontrol.

Det næste skridt er, at Iver Huitfeldt skal deltage i en øvelse, hvor det kommer på endnu sværere opgaver. Ideen er, at besætningen skal finde Iver Huitfeldts begrænsninger, så den kender dem, inden fregatten bliver sendt på en international mission. Hvis man opdager nogle fejl på skibet, kan man også nå at rette dem på de næste to fregatter – Peter Willemoes og Niels Juel.

En hel ny kapacitet
Besætningen på Iver Huitfeldt er i gang med at øve sig i at bruge skibets avancerede udstyr. I forhold til luftforsvar overgår Iver Huitfeldt, alt hvad man tidligere har haft i søværnet.
- Det er et stort skridt fremad. Vi får nogle sensorer og mulighed for at anvende nogle våben, som vi aldrig har haft i forsvaret tidligere, så det er et kæmpespring fremad. Vi kan måle os med de allerbedste fregatter, der findes. Dermed har vi et rigtigt godt værktøj, man sikkerhedspolitisk kan anvende, siger Kristian Haumann.

På forsvarskanalen kan du komme på rundtur på den nye fregat. Klik her. 

Skibsdata 
Længde: 138,7 meter   
Bredde:  19,8 m   
Deplacement: 5.462  
Fart: ca. 28 knob (52 km/t)  
Udholdenhed uden genforsyning: 28 dage  
Besætning: 101  
Byggeår: 2008-2013  
Værft: Odense Stålskibsværft A/S 

Tilhørsforhold   
Basehavn:  Korsør  
Eskadre: 2. Eskadre